Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29316
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأحمد حاجي-
dc.contributor.authorوداد علالي-
dc.contributor.authorمسعودة فقير-
dc.date.accessioned2022-06-01T15:34:50Z-
dc.date.available2022-06-01T15:34:50Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29316-
dc.descriptionتخصص: أدب عربي قديم قسم اللغة والأدب العربيen_US
dc.description.abstractيعد فن المقامة من أهم الأشكال النثرية، لما تحويه من رصانة الأسلوب وبلاغة المعنى، وقد شكلت المقامة المسجدية لابن محرز الوهراني شبكة من الجماليات، من حيث اللغة والأسلوب والشخصيات، بالإضافة إلى عناصر السرد الأخرى، كالزمان والمكانيتضح ذالك من خلال: البراعة في توظيف اللغة وتنويع الأساليب. استخدام أسلوب السخرية والنقد اللاذع كوسيلة للإصلاح. تعدد أساليب حضور المكان داخل المقامة.en_US
dc.description.abstractL'art de Maqamaestconsidérécommel'une des formes les plus importantes de la prose et c'estl'artlittéraire le plus douxen raison de son style de sobriété et de sa signification rhétorique. La mosquéeMaqamad'IbnMahrezOhraniestformée d'un réseaud'esthétiqueentermes de langue, de style, et de personnagesen plus d'autreséléments de narration telsque : le temps, le lieu, et celaestreprésenté par : • Ingéniosité dans l'utilisation de la langue et diversification des styles. • L'utilisation du style ironique،et du vitriol commemoyen de réparation. •Variétéenprésence de styles de lieux à Maqama.-
dc.description.abstractThe art of Maqama is considered as one of the most important forms of prose، and it is the sweetest literary art because of its sobriety style and rhetorical meaning. The mosque Maqama of IbnMahrezOhrani is formed a network of aesthetic in terms of language، style، and characters in addition to other narration elements such as: time، place، and this is represented by: • Ingenuity in language use and diversification the styles. • The use of ironic style، and vitriol as a means of repair. • Variety in the presence of place styles in Maqama.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.subjectجمالياتen_US
dc.subjectالسردen_US
dc.subjectالمقامةen_US
dc.subjectالشخصيةen_US
dc.subjectالمكانen_US
dc.subjectالزمانen_US
dc.subjectابن محرزen_US
dc.subjectAestheticsen_US
dc.subjectnarrationen_US
dc.subjectMaqamaen_US
dc.subjectpersonalityen_US
dc.subjectplaceen_US
dc.subjecttimeen_US
dc.subjectIbn Mahrezen_US
dc.subjectEsthétiqueen_US
dc.subjectnarrationen_US
dc.subjectMaqâmaen_US
dc.subjectpersonnalitéen_US
dc.subjectlieuen_US
dc.subjecttempsen_US
dc.subjectIbn Mahrezen_US
dc.titleجمالية السرد في مقامة المسجدية لابن محرز الوهرانيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Allalai-Fkir.pdf457,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.