Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29316
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | أحمد حاجي | - |
dc.contributor.author | وداد علالي | - |
dc.contributor.author | مسعودة فقير | - |
dc.date.accessioned | 2022-06-01T15:34:50Z | - |
dc.date.available | 2022-06-01T15:34:50Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29316 | - |
dc.description | تخصص: أدب عربي قديم قسم اللغة والأدب العربي | en_US |
dc.description.abstract | يعد فن المقامة من أهم الأشكال النثرية، لما تحويه من رصانة الأسلوب وبلاغة المعنى، وقد شكلت المقامة المسجدية لابن محرز الوهراني شبكة من الجماليات، من حيث اللغة والأسلوب والشخصيات، بالإضافة إلى عناصر السرد الأخرى، كالزمان والمكانيتضح ذالك من خلال: البراعة في توظيف اللغة وتنويع الأساليب. استخدام أسلوب السخرية والنقد اللاذع كوسيلة للإصلاح. تعدد أساليب حضور المكان داخل المقامة. | en_US |
dc.description.abstract | L'art de Maqamaestconsidérécommel'une des formes les plus importantes de la prose et c'estl'artlittéraire le plus douxen raison de son style de sobriété et de sa signification rhétorique. La mosquéeMaqamad'IbnMahrezOhraniestformée d'un réseaud'esthétiqueentermes de langue, de style, et de personnagesen plus d'autreséléments de narration telsque : le temps, le lieu, et celaestreprésenté par : • Ingéniosité dans l'utilisation de la langue et diversification des styles. • L'utilisation du style ironique،et du vitriol commemoyen de réparation. •Variétéenprésence de styles de lieux à Maqama. | - |
dc.description.abstract | The art of Maqama is considered as one of the most important forms of prose، and it is the sweetest literary art because of its sobriety style and rhetorical meaning. The mosque Maqama of IbnMahrezOhrani is formed a network of aesthetic in terms of language، style، and characters in addition to other narration elements such as: time، place، and this is represented by: • Ingenuity in language use and diversification the styles. • The use of ironic style، and vitriol as a means of repair. • Variety in the presence of place styles in Maqama. | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | université Kasdi Merbah-Ouargla | en_US |
dc.subject | جماليات | en_US |
dc.subject | السرد | en_US |
dc.subject | المقامة | en_US |
dc.subject | الشخصية | en_US |
dc.subject | المكان | en_US |
dc.subject | الزمان | en_US |
dc.subject | ابن محرز | en_US |
dc.subject | Aesthetics | en_US |
dc.subject | narration | en_US |
dc.subject | Maqama | en_US |
dc.subject | personality | en_US |
dc.subject | place | en_US |
dc.subject | time | en_US |
dc.subject | Ibn Mahrez | en_US |
dc.subject | Esthétique | en_US |
dc.subject | narration | en_US |
dc.subject | Maqâma | en_US |
dc.subject | personnalité | en_US |
dc.subject | lieu | en_US |
dc.subject | temps | en_US |
dc.subject | Ibn Mahrez | en_US |
dc.title | جمالية السرد في مقامة المسجدية لابن محرز الوهراني | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de Langue Arabe - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Allalai-Fkir.pdf | 457,56 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.