Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29708
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorالعربي, عطيــة-
dc.contributor.authorحــدة, اسعيد-
dc.date.accessioned2022-06-22T10:16:30Z-
dc.date.available2022-06-22T10:16:30Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29708-
dc.descriptionالإدارة الاستراتيجية للمؤسساتen_US
dc.description.abstractهدفتالدراسة إلى ابراز أثراستراتيجية التدريب ممثلة في أبعادها:(دعم والتزام الإدارة العليا؛ مراحل العملية التدريبية؛ تنوع البرامج التدريبية) في تحسين أداء الأستاذ الجامعي بأبعاده الأربعة:(البحثي؛ التدريسي؛ خدمة المجتمع؛ العلاقات الانسانية). حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي-والتحليلي، وباستخدام الاستبانة كأداة أساسية لجمع بيانات الدراسة، والتي تم توزيعها على عينة عشوائية مكونة من 975أستاذاً جامعياً بجامعات الجنوب الشرقي (ورقلة، بسكرة، الوادي، غرداية)، وبعد معالجتها احصائياً باستخدام برنامج Excel وSPSS_24.توصلت الدراسة الى جملة من النتائج، أهمها: وجود مستوى متوسط لاستراتيجية التدريب بالجامعات محل الدراسة، قابله من جهة أخرى مستوى مرتفع لأداء الأستاذ الجامعي، بينما تبين وجود ارتباط بين كل من استراتيجية التدريب من جهة وأداء الأستاذ الجامعي من جهة أخرى الا ان هذا الارتباط كان ضعيفا، في حين أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لإجابات افراد العينة حول الأداء تعزى لمتغير الجنس. وخلصت الدراسة الى جملة من الاقتراحات أهمها تصميم وتقديم برامج تدريبية دورية ومستمرة مبنية على الاحتياجات التدريبية، تحديد الاحتياجات التدريبية بناء على التقييم الدوري للأداء الذي يبين مواطن النقص في أداء الأستاذ الجامعي.en_US
dc.description.abstractThis study aims to highlight the impact of the training strategy represented in its dimensions: (support and commitment of senior management; stages of the training process; diversity of training programs) in improving the performance of the university professor in its four dimensions: (research; teaching; community service; human relations).Where the descriptive-analytical approach was relied on, and using the questionnaire as a basic tool for collecting study data, which was distributed to a random sample of 975 university professors in the universities of the southeast (Ouargla, Biskra, El-Oued, Ghardaia).And after processing it statistically using Excel and SPSS_24. The study reached a number of results, the most important of which are: the presence of an average level of the training strategy in the universities under study, offset on the other hand by a high level of the performance of the university professor,While it was found that there was a correlation between the training strategy on the one hand and the performance of the university professor on the other hand, this correlation was weak, while the results showed that there were no statistically significant differences for the answers of the sample members about performance due to the gender variable.The study concluded with a number of suggestions, the most important of which are Designing and providing periodic and continuous training programs based on training, Determining the training needs based on the periodic evaluation of the performance that shows the shortcomings in the performance of the university professor.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعـــة قاصدي مربــــاح ورقلــــــــــةen_US
dc.subjectاستراتيجيةen_US
dc.subjectتدريبen_US
dc.subjectأداءen_US
dc.subjectأستاذ جامعيen_US
dc.subjectتعليم عاليen_US
dc.subjectstrategyen_US
dc.subjectTrainingen_US
dc.subjectperformanceen_US
dc.subjectUniversity Professoren_US
dc.subjecthigheducationen_US
dc.titleتقييم استراتيجية التدريب وأثرها على أداء الأستاذ الجامعي بمؤسسات التعليم العالي دراســـة حالــة "عينة من أساتذة جامعات الجنوب الشرقي (ورقلة -بسكرة -الوادي-غرداية)"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
asaid-hada.pdf2,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.