Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29812
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorرياب, رابح-
dc.contributor.authorشارف, سعيدة-
dc.date.accessioned2022-06-26T14:28:28Z-
dc.date.available2022-06-26T14:28:28Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29812-
dc.descriptionتخصص: علم اجتماع اتصالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة بين إدمان الألعاب الالكترونية والاغتراب الاجتماعي على اعتبار أن هذه الألعاب أخذت حيزا كبيرا من اهتمام ممارسيها من منخرطي دار الشباب خير الدين بتوقرت وأصبحت تشكل نشاط ذو أولوية في حياتهم على حساب نشاطاتهم اليومية الأخرى، وهذا من خلال التساؤل الرئيسي لهذه الدراسة والذي جاء على النحو التالي: هل الإدمان على الألعاب الالكترونية يؤدي إلى الاغتراب الاجتماعي لدى منخرطي دار الشباب خير الدين بولاية توقرت ؟ ولقد تم استخدام المنهج الوصفي في هذه الدراسة كمنهج أساسي بالإضافة إلى منهج تحليل المحتوى ( المضمون ) كمنهج مكمل له. واختيرت عينة عدد مفرداتها 14من المجتمع الأصلي – منخرطي دار الشباب خير الدين ب توقرت- حسب متطلبات العينة المرغوبة -مدمني هذه الألعاب رواد قاعة الألعاب الالكترونية والانترنت- وتم من خلال ذلك تطبيق أداتين لجمع البيانات وهما : الملاحظة والمقابلة كأداة أساسية ولمعالجة هذه البيانات استخدمنا التحليل الكيفي والتحليل الفئوي والسوسيولوجي لإجابات المبحوثين وتوزيعها في جداول تكرارية بسيطة وأخرى ومركبة ثم احتسابها بالنسب المئويةen_US
dc.description.abstractThis study aims to know the relationship between electronic games addiction and social alienation, given that these games took a large part of the interest of its practitioners from the youth house Khair El-Din in Touggourt and became a priority activity in their lives at the expense of their other daily activities, and this is through the main question of this study Which came as follows: Does addiction to electronic games lead to social alienation among those involved in the Youth House Khair al-Din in the Touggourt ? The descriptive method was used in this study as a basic method, in addition to the content analysis method as a complementary method. A sample of 14 vocabulary items was selected from the original community - those involved in the youth house Khair El-Din in Touggourt - according to the requirements of the desired sample - addicts of these games, pioneers of electronic games and the Internet - and through this, two tools were applied to collect data, namely: observation and interview as a basic tool, and to process this data we used qualitative analysis And categorical analysis of the respondents’ answers and their distribution in simple, other and compound repetition tables, then calculated in percentages-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالادمانen_US
dc.subjectالالعاب الالكترونيةen_US
dc.subjectالاغتراب الاجتماعيen_US
dc.subjectالعزلة الاجتماعيةen_US
dc.subjectاللامعياريةen_US
dc.titleالإدمان على الألعاب الالكترونية وعلاقته بالاغتراب الاجتماعي دراسة ميدانية على عينة من منخرطي دار الشباب خير الدين بتقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
charef-saida.pdf613,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.