Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29845
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن قويدر, عاشور-
dc.contributor.authorبايع راسو, خولة-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29845-
dc.descriptionالتخصص: فلسفة عامةen_US
dc.description.abstractتتلخص هذه الدراسة إلى التطرق لتصور محمد عابد الجابري الخاصة ببنية العقل العربي و تشكيله لخصائصه الرئيسية من حيث النظم المعرفية التي ساهمت في تشكله وتكونه داخل الثقافة العربية الإسلامية ،و المتمثلة في البيان(المعقول الديني)، العرفان(اللامعقول العقلي) البرهان، ولكل نظام من هذه الأنظمة الثلاثة عناصر أساسية يتشكل منها كل واحد من هذه الأنظمة وقوانين معرفية تظبطه، هذا التحليل للنظم المعرفية الذي دشنه الجابري هو عبارة عن مقاربة نقدية للتراث، ولقد إعتمد في هذا التحليل أي في معالجته للتراث على منهجية لها صورة بنيوية تستند إلى ثلاثة خطوات أساسية تتمثل في الطرح البنيوي، التاريخي ،الإيديولوجي .en_US
dc.description.abstractThis study is summarized in addressing Muhammad Abed Al-Jabri’s conception of the structure of the Arab mind and its formation of its main characteristics in terms of the cognitive systems that contributed to its formation and formation within the Arab Islamic culture, which is represented in the reasonable religious statement, rational cognition and proof. This analysis of cognitive systems that Al-Jabri launched is a critical approach to heritage. In this analysis, in his treatment of heritage, he relied on a methodology that has a structural image based on three basic steps represented in the ideological historical structural proposition.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالبيانen_US
dc.subjectالعرفانen_US
dc.subjectالبرهانen_US
dc.titleالبيان والعرفان والبرهان عند الجابريen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:philosophie Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bayaa rassou- khaoula.pdf676,33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.