Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30333
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorجعفور, ربيعة-
dc.contributor.authorبن ذيب, السيدة-
dc.contributor.authorبوبلال, أسماء-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30333-
dc.descriptionتخصص: علم النفس التربويen_US
dc.description.abstractتهدف الد ا رسة الحالية إلى التعرف على التوجهات المنهجية والنظرية للد ا رسات السابقة المتعلقة بموضوع صعوبة تعلم المفاهيم الرياضية، ولتحقيق أهداف الد ا رسة استخدم المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى إذ قامت الطالبتين بجمع ما أمكن من الد ا رسات السابقة العربية )مقالات، رسائل وأطروحات، أعمال علمية( 2022 ( والبالغ عددها ) 55 ( د ا رسة، وقامت الطالبتين ببناء - والتي أجريت في الفترة ما بين سنة ) 2002 - بطاقة تحليل محتوى، وتم تقنينها من خلال عرضها على المحكمين حيث ت ا روحت نسبة الاتفاق ما بين) 50 200 % ( واستخدام معادلة هولستي لتقدير الثبات الذي قدر ب ) 0.00 ( كما استخدم في التحليل الإحصائي للبيانات التك ا ر ا رت والنسب المئوية. أسفرت النتائج من حيث التوجهات المنهجية على أن: الد ا رسات السابقة اتجهت لاستخدام المنهج التجريبي بنسبة ) 00.77 %(، وجاء استخدام عدة أدوات في جمع البيانات أولا بنسبة ) 20.20 % (، أما من ناحية العينة احتلت المرحلة المتوسطة المرتبة الأولى بنسبة ) 22.02 % (، أما بالنسبة لطريقة المعاينة جاءت العينات غير العشوائية بالمرتبة الأولى بنسبة ) 22.32 %(. أما من حيث التوجهات النظرية جاءت في الترتيب الأول الد ا رسات التي لم تذكر النظرية بنسبة ) 32.72 % ( ومن حيث الب ا رمج المستخدمة في الد ا رسات السابقة كان الترتيب الأول التي استخدمت )است ا رتيجيات، نماذج، أنشطة( بنسبة ) 53.23 % .) وأوصت الد ا رسة الحالية في ضوء نتائجها بعدد من المقترحات من أهمها: 2. إج ا رء المزيد من الد ا رسات التحليلية في تخصص علم النفس التربوي لمعالجة مشكلات تربوية أخ رى. 2. تشجيع الطلبة على ممارسة هكذا بحوث وتدريبهم منذ سنوات الليسانس من أجل التحكم في عملية البحث العلمي والتربوي خاصة.en_US
dc.description.abstractThe present aims of the study is to analyze the previous studies on the issue of the difficulty of learning mathematical concepts to reach an integrated vision of its methodological and theoretical orientations. The study used the descriptive and analytical methods: the two researchers reviewed 55 previous studies in Arabic in the form of articles, dissertations, and scientific publications and which were conducted between the years 2002 and 2021. The researchers built a content analysis card, and standardized it by presenting it to arbitrators, where the percentage of agreement ranged between (50%-100%) and using the Holstey equation to estimate the stability, which was estimated at (0.77), as used in the statistical analysis of data, frequencies, and percentages. The results, in terms of methodological orientations, showed that: the experimental approach came first with a percentage of (70.88%), and the use of several tools in data collection came first with a percentage of (47.27%). For the sampling method, the non-random samples came first with a percentage (43.62%). In terms of theoretical orientations, the studies that did not mention the theory came in the first rank (61.81%), and in terms of the programs used in the previous studies, the first rank that used (strategies, models, activities) was (56.36%). Based on the reached results, the current study suggested a number of recommendations, the most important of which are: 1. Conducting more analytical studies in the field of educational psychology to address other educational problems. 2. Encouraging students to practice similar research and training them in their undergraduate years (License) in order to particularly control the scientific and educational research process.-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectصعوبة التعلمen_US
dc.subjectالتعلمen_US
dc.titleالتوجهات المنهجية والنظرية لموضوع صعوبة تعلم المفاهيم الرياضية من خلال الدراسات السابقة - دراسة تحليليةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boubelale-asma.pdf612,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.