Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30346
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKEBAILI, Nabil-
dc.contributor.authorBOUZIANE, Haytheme-
dc.contributor.authorBOUAB, Charafeddinne-
dc.date.accessioned2022-09-06T08:02:58Z-
dc.date.available2022-09-06T08:02:58Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30346-
dc.descriptionVoies et Ouvrages d’Arten_US
dc.description.abstractتعاني معظم المناطق الجنوبية في الجزائر من نقص حاد في مادة الرمل ذات الخصائص الجيدة مما انعكس سلبا على تكلفة مشاريع الطرق وديمومتها. تمثل نسبة المواد الحصوية حوالي 90٪ من كتلة الخرسانة الإسفلتية مما يستوجب إعطائها أهمية بالغة في صياغة الخليط. وتهدف الدراسة الحالية إلى إنشاء تركيبة لخرسانة طبقة السير باستخدام الرمل المحلي مع زفت 40/50، من أجل الحصول على مركب جديد (الزفت الرملي). لتحقيق هذا الهدف، تم تصميم العديد من الخلطات الخرسانية ذات تركيبات مختلفة لتحديد التركيبة المثلى التي توافق المعايير المعمول بها. كما اعتمدنا خلال هذه الدراسة على تجربة الثبات (Hubbard Field) للخلطات الزفتيةالدقيقة بالموازاة مع قياس سرعات الأمواج الصوتية باستخدام جهاز (Ultrasonique) الذي يستخدم في مجال الخرسانة الاسمنتية. واختتمت النتائج بمجموعة من التوصيات التي تتيح لنا تحقيق أفضل النتائج مستقبلا-
dc.description.abstractLa plupart des régions du sud de l'Algérie souffrent d'une grave pénurie de sables de bonne qualité, ce qui se répercute négativement sur le coût et la durabilité des projets routiers. Les agrégats constituent environ 90% de la masse du béton bitumineuxce qui nécessite de lui accorder une importance primordiale dans l’étude de la formulation. La présente étude vise la conception d’une composition d’enrobé bitumineux pour la couche de roulement moyennant un sable local et un bitume 40/50 pour atteindre un nouveau composite « Sable-bitume ». Pour atteindre cet objectif, divers mélanges de béton de différentes compositions ont été conçus afin de déterminer la composition optimale qui corresponde aux normes en vigueur. Nous nous sommes également appuyés, lors de ce sujet, sur l’essai de stabilité (Hubbard Field) et l'essai ultrasonique utilisé pour les bétons hydrauliques. Les résultats se sont conclus par un certain nombre de recommandations qui nous permettent d'atteindre ldes résultats meilleurs.-
dc.description.abstractMost of the southern regions in Algeria suffer from a severe shortage of sand with good properties, which has negatively affected the cost and sustainability of road projects. The proportion of gravel material represents about 90% of the mass of asphalt concrete, which has to be given great importance in the formulation of the mixture. The current study aims to create a composition for the concrete of the walking layer using local sand with 40/50 pitch, in order to obtain a new compound (bituminous sand). To achieve this goal, several concrete mixes with different compositions are designed to select the optimal composition that meets applicable standards. We also relied, during this study, on the stability experiment (Hubbard Field) for fine asphalted mixtures in parallel with measuring the velocities of sound waves using the (Ultrasonique) device that is used in the field of cement concrete. The results concluded with a set of recommendations that allow us to achieve the best results in the future.-
dc.language.isofren_US
dc.publisherUniversité KASDI-MERBAH Ouarglaen_US
dc.subjectessai ultrasoniqueen_US
dc.subjectsable Hassisayeh,en_US
dc.subjectstabilité Hubbard Fielden_US
dc.subjectsable bitumeen_US
dc.titleInfluence de la température de l’eaude conservation sur les performances mécaniques d’un béton bitumineux fin à base d’un sable localen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Hydraulique et Génie Civil - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mémoir_BOUZIANEمصححة_compressed.pdf1,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.