Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30377
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorطبشي, بلخير-
dc.contributor.authorمش, فتيحة-
dc.contributor.authorملاس, يمينة-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30377-
dc.descriptionالتخصص: علــــم النفــس التربـــويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الخجل والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط، وتم تطبيق أداة لجمع المعطيات المتمثلة في الاستمارة التي وزعــت على عينة قوامها 200 تلميذ وتلميذة في مرحلة التعليم المتوسط . واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي لملائمة مع موضوع الدراســة، وبعد معالجة البيانات إحصائيا توصلنا إلى نتائج تشير إلى : - عدم وجود علاقة بين الخجل والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الخجل تبعا لمتغير الجنس (ذكور/ اناث). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الخجل تبعا لمتغير المنطقة (ريف/ حضر). - توجد فروق ذات دلالة احصائية في التحصيل تبعا لمتغير الجنس(ذكور/ اناث). - توجد فروق ذات دلالة احصائية في التحصيل تبعا لمتغير المنطقة (ريف /حضر).en_US
dc.description.abstractThis study relied on the descriptive correlative method to suit the subject of the study, and after processing the data statistically, we reached results that indicate: - There is no relationship between shyness and academic study among forth year middle school students. - there are no satistically significant differences in shyness according the gender variable(males/ females). - there are no satistically significant differences in shyness according to region variable (rural/ urban). - there are satistically significant differences in achievements according to gender variable(males/ females). - there are satistically significant differences in achievements according to the region variable (rural/ urban).-
dc.description.abstractThe current study aims to know the relationship between shyness and academic achievement among middle school students, and a tool was applied to collect data represented in the form that was distributed to a sample of 200 male and female students in the intermediate education stage.-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.subjectالخجلen_US
dc.titleالخجـل وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط (دراســــــة ميدانيـــــة ببعض مقاطعات بمدينـــة- ورقلة -)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
melase-yamina.pdf593,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.