Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30470
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلقاسم, دودو-
dc.contributor.authorأحمد, بوقفة-
dc.date.accessioned2022-09-12T09:57:27Z-
dc.date.available2022-09-12T09:57:27Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30470-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى التعرف على مستوى كل من التفكير الأخلاقي ومعنى الحياة لطلبة قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تحديد طبيعة العلاقة بين التفكير الأخلاقي ومعنى الحياة لطلبة القسم، وتحديد طبيعة العلاقة بين التفكير الأخلاقي وأبعاد معنى الحياة المتمثلة في: القبول والرضى، الهدف من الحياة، المسؤولية، والتسامي بالذات؛ وقد تم استعمال المنهج الوصفي بالطريقة المسحية، وتمثلت عينة الدراسة طلبة قسم علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية حيث بلغ عددهم (110) طالب تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة؛ وكانت الاستبانة هي الأداة المناسبة لهذه الدراسة وتمثلت في مقياس التفكير الأخلاقي ومقياس معنى الحياة؛ وتوصلت الدراسة إلى أن طلاب المعهد لديهم مستوى يميل إلى الارتفاع من التفكير الأخلاقي، وأن مستوى إدراك معنى الحياة لطلبة قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية يميل إلى الارتفاع، كما أنه توجد علاقة موجية طردية دال إحصائيا عند 0.01 وأقل بين التفكير الأخلاقي وبين مستوى القبول والرضى ومستوى الهدف من الحياة ومستوى المسؤولية ومستوى التسامي بالذات لطلبة قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية بورقلة.en_US
dc.description.abstractThe study aims to identify the level of moral thinking and the meaning of life for the students of the Department of Physical Education and Sports Activities, to determine the nature of the relationship between moral thinking and the meaning of life for the students of the department, and to determine the nature of the relationship between moral thinking and the dimensions of the meaning of life represented in: acceptance and satisfaction, purpose of life, responsibility self-sublimation; The descriptive approach of survey mode was used, and the study sample was represented by the students of the Department of Science and Techniques of Physical and Sports Activities, where their number reached (110) students who were chosen in a simple random way; The questionnaire was the appropriate tool for this study, and it was represented in the measure of moral reasoning and the measure of the meaning of life. The study concluded that the students of the Institute have a high level of moral thinking, and that the level of awareness of the meaning of life for students of the Department of Physical Education and Sports Activities tends to rise, and there is a direct statistically significant relationship at 0.01 and less between moral thinking and the level of acceptance and satisfaction and the level of the goal From life and the level of responsibility and the level of sublimation in particular for the students of the Department of Physical Education and Sports Activities in Ouargla.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالتفكير الأخلاقيen_US
dc.subjectمعنى الحياةen_US
dc.subjectالطلبة الجامعيينen_US
dc.subjectتخصص نشاطات التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectMoral thinking-
dc.subjectmeaning of life-
dc.subjectspecialization in physical education andn sports activities.-
dc.subjectstudents-
dc.titleعلاقة التفكير الأخلاقي بمعنى الحياة لطلبة قسم نشاطات التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوقفة أحمد.pdf588,77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.