Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30480
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعظامو أحمد زكرياء-
dc.contributor.authorقداش سمية-
dc.date.accessioned2022-09-12T10:49:07Z-
dc.date.available2022-09-12T10:49:07Z-
dc.date.issued2022-07-24-
dc.identifier.issn2170-- 1938-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30480-
dc.descriptionمجلة أداء المؤسسات الجزائريةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى إبراز الدور الذي تلعبه إدارة المعرفة من خلال عملياتها (توليد المعرفة، تخزين المعرفة، توزيع المعرفة، تطبيق المعرفة) في تحقيق الإبداع التكنولوجي(الإبداع في المنتج، الإبداع في العملية الإنتاجية) بمؤسسة إريس إليكترونيكس ببرج بوعريريج، ومن أجل الإجابة على إشكالية الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم الاعتماد على أداة الاستبانة في جمع المعلومات الأولية في الجانب التطبيقي حيث تم توزيعها على موظفي مؤسسة إريس إليكترونيكس ببرج بوعريريج، وتم تحليل نتائج الدراسة باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss . توصلت الدراسة الى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لعمليات إدارة المعرفة في تحقيق الابداع التكنولوجي من خلال ابعاده المتمثلة في (ابداع المنتج وابداع العملية الإنتاجية)، وخلصت الدراسة الى تقديم جملة من التوصيات أهمها: استحداث وحدات إدارة للمعرفة تعمل على تحديد المعارف المطلوبة وايجاد آليات لتبادلها وانتقالها وتطبيقها في كافة المستويات. الكلمات المفتاحية: توليد معرفة، تخزين معرفة، توزيع المعرفة، تطبيق معرفة، ابداع تكنولوجي، ابداع في منتج، ابداع في عملية انتاجية. Abstract: The present research paper aims to shed light on the role of knowledge management processes (knowledge generation, knowledge storage, knowledge distribution, and knowledge application) in achieving technological innovation (product creativity, innovation in the production process) at the Iris Electronics Foundation in Bordj BouArreridj. In order to answer the main enquiry of the study, the descriptive analytical method was followed, in which the questionnaire was used to collect preliminary information of the practical side, as it was distributed to the employees of the Iris Electronics Corporation in Bordj BouArreridj, and the results of the study were analyzed using the statistical package for social sciences spss. The results of the study concluded that there is a statistically significant impact of knowledge management processes in achieving technological innovation through its dimensions of (product creativity and production process creativity) at all levels. Keywords: Knowledge management processes, knowledge generationen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesvol. 11, n°1, 2022;-
dc.subjectstorageen_US
dc.subjectknowledge distributionen_US
dc.subjectknowledge applicationen_US
dc.subjecttechnological innovationen_US
dc.subjectD83en_US
dc.subjectM10en_US
dc.titleعمليات إدارة المعرفة في تحقيق الإبداع التكنولوجي دراسة حالة مؤسسة إريس إليكترونيكس ببرج بوعريريجen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:numéro 21 2022 V11 n1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABPR110103.pdf952,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.