Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30575
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمباركة, خمقاني-
dc.contributor.authorفاطمة, كنوز-
dc.contributor.authorمديحة, العابد-
dc.date.accessioned2022-09-19T15:51:12Z-
dc.date.available2022-09-19T15:51:12Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30575-
dc.descriptionتخصص : لسانيات تطبيقية قسم اللّغة والأدب العربيen_US
dc.description.abstractعالجنا في هذه الدراسة موضوع المقاربة النصية وتأثيرها في المهارات اللغوية و أدوات و التحليل و تحليل المحتوي ، في كتاب اللغة العربية للسنة الثانية من التعليم المتوسط باستخدام المنهج الوصفي ، وأدوات الإحصاء والتحليل ، وتحليل المحتوى أداتين إجرائيتين . تحدثنا عن أنواع التدريس في المنظومة التربوية الجزائرية ، وعالجنا في الجانب (النظري) المقاربة النصية والمهارات اللغوية، المفهوم و الأنواع . أما الجانب (التطبيقي) فتضمن مبحثين ركزنا في المبحث الأول على الوثائق التربوية ، وكانت دراستنا ميدانية في المبحث الثاني ، تحدثنا عن الاستبيان خاص بالمقاربة النصية موجه لأساتذة اللغة العربية في الطور المتوسط ، وقمنا بتحليله وأنهينا الدراسة بخاتمة تضمنت أهم النتائج المتوصل إليها من خلال هذه الدراسة.en_US
dc.description.abstractDans cette étude, nous avons traité le sujet de l'approche textuelle et son impact sur les compétences langagières, les outils, l'analyse et l'analyse de contenu, dans le livre de langue arabe pour la deuxième année de l'enseignement intermédiaire en utilisant l'approche descriptive, les outils statistiques et d'analyse, et l'analyse de contenu comme deux outils procéduraux. Nous avons parlé des types d'enseignement dans le système éducatif algérien, et abordé l'aspect (théorique), l'approche textuelle, les compétences linguistiques, le concept et les types. Quant à l'aspect (appliqué), il comprenait deux thèmes. Dans le premier thème, nous nous sommes concentrés sur les documents pédagogiques, et notre étude était un travail de terrain. Dans le deuxième thème, nous avons parlé du questionnaire pour l'approche textuelle destiné aux enseignants de langue arabe en l'étape intermédiaire, et nous l'avons analysée. Nous avons terminé l'étude avec une conclusion qui comprenait les résultats les plus importants obtenus grâce à cette étude.-
dc.description.abstractIn this study, we dealt with the subject of the textual approach and its impact on language skills, tools, analysis and content analysis, in the Arabic language book for the second year of intermediate education using the descriptive approach, statistical and analysis tools, and content analysis as two procedural tools, and we divided this study into a preface, two chapters and ended With a conclusion. The preface touched on: types of teaching in the Algerian educational system, and we dealt with in the first chapter (theoretical), the textual approach and language skills, the concept and types. As for the second chapter (applied), it included two topics. In the first topic, we focused on educational documents, and our study was fieldwork. In the second topic, we talked about the questionnaire for the textual approach directed to Arabic language teachers in the intermediate stage, and we analyzed it. We ended the study with a conclusion that included the most important results reached through this study.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.subjectالمقاربة النصيةen_US
dc.subjectالمهارات اللغويةen_US
dc.subjectالتعليم المتوسطen_US
dc.subjectمهارة السماعen_US
dc.subjectمهارة الكلامen_US
dc.subjectمهارة القراءةen_US
dc.subjectمهارة الكتابةen_US
dc.subjectapproche textuelleen_US
dc.subjectcompétences langagièresen_US
dc.subjectenseignement intermédiaireen_US
dc.subjectcompétence d'écouteen_US
dc.subjectcompétence d'expression oraleen_US
dc.subjectcompétence de lectureen_US
dc.subjectcompétence d'écritureen_US
dc.subjecttextual approachen_US
dc.subjectlanguage skillsen_US
dc.subjectintermediate educationen_US
dc.subjectlistening skillen_US
dc.subjectspeaking skillen_US
dc.subjectreading skillen_US
dc.subjectwriting skillen_US
dc.titleالمقاربة النصية وتأثيرها في تنمية المهارات اللغوية لدى تلاميذ السنة الثانية من التعليم المتوسطen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
العابد+كنوز.pdf851,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.