Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30578
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorصالحي, طارق-
dc.contributor.authorبن الزاوي, سميرة-
dc.contributor.authorبركبية, هناء-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30578-
dc.descriptionالتخصص : علم النفس عياديen_US
dc.description.abstractتهدف دراستنا هذه لمعرفة طبيعة العلاقة بين أسلوب حل المشكلات وجودة الحياة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة ، والتعرف على مستوى كل من أسلوب حل المشكلات وجودة الحياة النفسية لدى عينة الدراسة، والكشف عن الفروق في درجات أفراد وفقا لمتغير الجنس والتخصص الأكاديمي . وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي ،لملائمته مع طبيعة الدراسة الحالية . وللإجابة على تساؤلات الدراسة واختبار صحة فرضياتها تم سحب العينة بطريقة عشوائية بسيطة وتكونت من 110 طالبا وطالبة، وطبقت عليهم اداتين تمثلت في مقياس أسلوب حل المشكلات ومقياس جودة الحياة النفسية،وقد تم استخدام الدائرة النسبية،معامل ارتباط بيرسون، اختبار ت لدلالة الفروق وقد توصلت الدراسة الى النتائج التالية : توجدعلاقةاارتباطية دالة احصائيا سلبية بين أسلوب حل المشكلات وجودة الحياة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة . مستوى أسلوب حل المشكلات لدى عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة مرتفع . مستوى جودة الحياة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة مرتفع . لاتوجدفروقدالةإحصائيا في متوسطي درجات أفراد العينة على مقياس أسلوب حل المشكلات تعزى لمتغير الجنس . توجد فروق دالة إحصائيا في متوسطيدرجات أفراد العينة على مقياس جودة الحياة النفسية تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث. لا توجد فروق دالة إحصائيا في متوسطي درجات أفراد العينة على مقياس أسلوب حل المشكلات تعزى لمتغير التخصص الأكاديمي . توجد فروق دالة إحصائيا في متوسطي درجات أفراد العينة على مقياس جودة الحياة النفسية تعزى لمتغير التخصص الأكاديمي لصالح الطلبة الأدبين.en_US
dc.description.abstractThis study aims to find out the nature of the relationship between the problem-solving method and the quality of psychological life among a sample of students from the University of KasdiMerbah and Ouargla, and to identify the level of both the problem-solving method and the quality of psychological life for the study sample, and to reveal the differences in the degrees of individuals according to the variable of gender and academic specialization. The descriptive correlative approach has been relied upon, for its suitability with the nature of the current study. In order to answer the questions of the study and test the validity of its hypotheses, the sample was drawn in a simple random way and consisted of 110 male and female students, and two tools were applied to them represented in the scale of problem solving method and the scale of psychological quality of life. the following results: There is a weak negative correlation between the problem-solving method and the quality of psychological life among a sample of students from the University of Ouargla. The level of problem-solving style of the university student is high. The level of psychological quality of life for a university student is high. There are no statistically significant differences in the mean scores of the sample members on the problem-solving method scale due to the gender variable. There are statistically significant differences in the mean scores of the sample members on the psychological quality of life scale due to the gender variable in favor of females. There are no statistically significant differences in the mean scores of the sample members on the scale of problem solving style due to the academic specialization variable. There are statistically significant differences in the mean scores of the sample members on the psychological quality of life scale due to the academic specialization variable in favor of the literary students.-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectأسلوب حل المشكلاتen_US
dc.subjectجودة الحياة النفسيةen_US
dc.subjectالطالب الجامعيen_US
dc.titleأسلوب حل المشكلات وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
berkebia-hana.pdf1,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.