Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30633
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorهنية, عريف-
dc.contributor.authorحميدة كوثر, السايح-
dc.date.accessioned2022-09-22T10:28:51Z-
dc.date.available2022-09-22T10:28:51Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30633-
dc.descriptionتخصص: اللسانيات التطبيقية قسم اللغة والأدب العربيen_US
dc.description.abstractيهدف البحث إلى تقصي مدى فاعلية أسئلة ميدان فهم المكتوب في تنمية مستويات الفهم القرائي ومهاراته المستهدفة، التي يطرحها المعلمون في نشاط فهم المقروء وهل تسمح للمتعلم أن يفهم المقروء أم لا؟ وهذا لدى متعلمي السنة الأولى متوسط، وكشفت نتائج الدراسة أنه يوجد بعض المعلمين لا يولون الأسئلة المطروحة اهتماما إذ يعتمدون على مستوى الفهم الحرفي أكثر من غيره، في تسييرهم لميدان فهم المكتوب، وبالمقابل يوجد متعلمون ينفرون من القراءة، فتدنت مستوياتهم، ومنه جاءت بعض التوصيات بالاهتمام بتنمية التفكير للوصول إلى مستويات عليا عسانا نصل إلى إعداد جيل قارئ يتقن مستويات الفهم كلها.en_US
dc.description.abstractThe research aims to investigate the effectiveness of the written comprehension field questions in developing the levels of reading comprehension and its target skills that teachers pose in the reading comprehension activity ,and do they allow the learner to what is read or not ? this is average for first_ year learners .The results of the study revealed that there are some teachers who do not pay attention to the questions posed as they rely on the level of literal understanding more than others in their management of the field of written comprehension Higher levels , may we reach the preparation of tricks for a reader who masters all levels.-
dc.description.abstractLa recherche vise a étudier l’efficacité des questions de terrain de compréhension écrite dons développement des niveaux de compréhension de la lecture et de ses compétences ciblées que les enseignants élèvent dans l’activité de compréhension de la lecture Est-ce que cela permet a l’apprenant de comprendre ce qui est lu ou non ? Les apprenants de la première langue sont moyens ,et les résultats de l’étude ont révèle qu’ il y a des enseignants qui ne prêtent pas attention aux questions posées, car ils s’appuient plus que d’autres sur la compréhension littérale , dons leur gestion du champ de l’écrit ;En développant la pensée pour atteindre des niveaux supérieurs ,nous pouvons atteindre la préparation d une génération de lecteurs qui ont maitrise tous les niveaux de compréhension .-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.subjectالفهم القرائيen_US
dc.subjectمستويات الفهمen_US
dc.subjectمستويات التفكيرen_US
dc.subjectالمهارات اللغوية فهم المكتوبen_US
dc.subjectالمنظومة التربويةen_US
dc.subjectCompréhension écriteen_US
dc.subjectniveaux de compréhensionen_US
dc.subjectniveaux de réflexionen_US
dc.subjectcompétences linguistiquesen_US
dc.subjectcomprendre l’écriten_US
dc.subjectle système éducatifen_US
dc.subjectReading comprehensionen_US
dc.subjectComprehension levelsen_US
dc.subjectLevels of thinkingen_US
dc.subjectLanguage skillsen_US
dc.subjectUnderstanding the writtenen_US
dc.subjecteducation systemen_US
dc.titleمهارات الفهم القرائي المستهدفة في أسئلة فهم المكتوب الموجهة لمتعلمي السنة الأولى من التعليم المتوسطen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
السايح-حميدة كوثر.pdf637,92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.