Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31340
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | بودبزة, ناصر | - |
dc.contributor.advisor | - | |
dc.contributor.author | بوخريص, منال | - |
dc.date.accessioned | 2022 | - |
dc.date.available | 2022 | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31340 | - |
dc.description | التخصص: علم الاجتماع التربية | en_US |
dc.description.abstract | تهدف دراستنا إلى التعرف على آليات واستراتيجيات التي تتبعها الأسرة مع أبنائها لإنتاج النجاح في المسار الدراسي. في دراسة سوسيولوجية انطلقت من التساؤل الرئيسي"هل تسعى الأسرة لمرافقة أبنائها في نجاحهم في المسار الدراسي؟" والفرضيات هي: • تسعى المرافقة الأسرية لدعم الأبناء المتمدرسين بيداغوجيا. • تسعى المرافقة الأسرية لبناء ومتابعة شبكة العلاقات للأبناء في المجال المدرسي. لتحقق من صحة هذه الفرضيات, تم الاعتماد على جملة من الإجراءات منها اختيار المنهج الوصفي,واعتمدنا على الاستبيان المكون من 23 سؤالالموزعة على تلاميذ الرابعة متوسط بمتوسطةبشيري قدورلأخذها إلى آبائهم للإجابةعليها.وتم التوصل إلى النتائج التالية : إن الرأسمال الثقافي والاجتماعي للآباء الذي ينقله للأبناء عن طريق متابعتهم بيداغوجيا واختيار المؤسسة لهم،ويظهر هذا النجاح في المسار الدراسي باستثمارالأسر من خلال متابعة لهذا المشروع من أجل التوصل إلى طموحاتها وهو النجاح | en_US |
dc.description.abstract | Our study aims to identify the mechanisms and strategies that the family follows with its children to produce success in the academic path.In a sociological study that started from the main question: Does the family seek to accompany its children in their success in the academic path? The assumptions are: • Family accompaniment seeks to support children who are educated pedagogically. • Family accompaniment seeks to build and follow up the network of relationships for children in the school field. To verify the validity of these hypotheses, a number of procedures were relied on, including the selection of the descriptive approach, and we relied on a questionnaire consisting of 23 questions distributed to fourth-grade students at the intermediate school of Bachiri kadour to take them to their parents to answer them. The following results were obtained: The cultural and social capital of the fathers, which he transmits to the children through pedagogical follow-up and the selection of the institution for them. | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | univ-ouargla | en_US |
dc.subject | المرافقة الأسرية | en_US |
dc.subject | إنتاج النجاح | en_US |
dc.title | المرافقة الأسرية وإنتاج النجاح في المسارالدراسي للتلميذ دراسة ميدانية لتلاميذ الرابعة متوسط بمتوسطة بشيريقدور بمدينة ورقلة | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de sociologie et de la démographie - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
boukhris-manal.pdf | 893,81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.