Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31634
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأحلام, بن الشخ-
dc.contributor.authorضاوية, لحرش-
dc.contributor.authorشبوب, فاطمة-
dc.date.accessioned2022-12-22T09:27:37Z-
dc.date.available2022-12-22T09:27:37Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31634-
dc.descriptionتخصص أدب عربي حديث ومعاصر قسم : اللغة والأدب العربيen_US
dc.description.abstractتعتبر الشخصية في العمل المسرحي عنصر من العناصر الأساسية والضرورة التي تبنى عنها المسرحية كما تعتبر العمود الفقري بالنسبة لها. نظرا لهذا الأهمية اخترناها كموضوع للدراسة سمت الأبعاد الشخصية ومرجعياتها في مسرحية سراييفو حبيبتي تعالج هذه المسرحية معاناة شعب البونسة والهرسك المسلمين وحدث من اضطهاد وتضييق من قبل نصارى الصرب من ناحية ونصارى كرواتيا من ناحية أخرى. اعتمدت هذه الدراسة على المنهج اجتماعي نفسي بآليات الوصف ولمعالجة هذه الإشكالية اتبعنا الخطة المكونة من مدخله وأربعة فصول يحتوي كل فصل على ثلاثة مباحث الأول أنواع الشخصية، الثاني أبعاد الشخصية الثالث أنواع التشخيص في المسرحية أم رابعا مرجعيات الشخصية وأخيرا الخاتمة وهي الإجابة على مجمل ما جاء في الإشكالية.en_US
dc.description.abstractLe personnage de l'œuvre théâtrale est considéré comme l'un des éléments fondamentaux et nécessaires sur lesquels la pièce est construite, et il est considéré comme l'épine dorsale de celle-ci. En raison de cette importance, nous l'avons choisi comme sujet d'étude Les dimensions personnelles et leurs références dans la pièce Sarajevo, mon amour. Cette étude s'est appuyée sur l'approche socio-psychologique avec les mécanismes de description.Pour aborder ce problème, nous avons suivi le plan composé de son entrée et de quatre chapitres.Chaque chapitre contient trois thèmes, le premier est les types de personnalité, le second est le dimensions de la personnalité, le troisième est les types de diagnostic dans la pièce, le quatrième est les références personnelles, et enfin la conclusion, qui est la réponse à la somme de ce qui a été énoncé dans la problématique.-
dc.description.abstractThe character in the theatrical work is one of the basic elements and the necessity on which the play is built، and it is considered the backbone for it. Due to this importance، we chose it as a subject for the study. The personal dimensions and their references were named in the play Sarajevo Habibi. This play deals with the suffering of the Muslim people of Bosnia and Herzegovina and the persecution and restriction of the Serbs on the one hand and the Christians of Croatia on the other hand. This study relied on the socio-psychological approach with the mechanisms of description. To address this problem، we followed the plan consisting of its entrance and four chapters. Each chapter contains three sections: the first types of personality، the second، the dimensions of personality، the third types of diagnosis in the play، or fourth، the personality references، and finally the conclusion، which is the answer to the entirety of what was stated in problematic.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.subjectالشخصيةen_US
dc.subjectالمسرحيةen_US
dc.subjectالأبعادen_US
dc.subjectالمرجعياتen_US
dc.subjectpersonalityen_US
dc.subjectplayen_US
dc.subjectdimensionsen_US
dc.subjectreferencesen_US
dc.subjectpersonnalitéen_US
dc.subjectjeuen_US
dc.subjectdimensionsen_US
dc.subjectréférencesen_US
dc.titleأبعاد الشخصية ومرجعياتها في مسرحية "سراييفو حبيبتي لنجيب الكيلاني"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
لحرش+شبوب.pdf388,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.