Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31674
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMahi Mohamed-
dc.contributor.authorAbid Farid Zakaria-
dc.contributor.authorBlaghit Moussa-
dc.date.accessioned2023-01-09T11:09:30Z-
dc.date.available2023-01-09T11:09:30Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn1112-3613-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31674-
dc.descriptionEl-Bahith Reviewen_US
dc.description.abstractتهدف الورقة البحثية إلى تقديم نهج جديد يعمل على تحديد العوامل الحاسمة لجودة خدمة التعليم العالي، مع تحليل علاقة السبب والأثر لعوامل جودة التعليم العالي لمساعدة المؤسسات الجامعية في تحسين خدماتها، وإعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي بإعتباره يتماشى مع طبيعة مشكلة الدراسة، أما عن الأداة المستخدمة لحل مشكلة الدراسة فتعد أسلوب من بين أساليب إتخاذ القرار متعدد المعايير، فتم إختبار ثمانية عوامل حاسمة بطريقة مختبر القرارات، وتوصلت الدراسة بأنَّ هناك أربعة عوامل تشكل مجموعة السبب، وأربعة عوامل أخرى تشكل مجموعة الأثر، كلاهما تعمل على توجيه مدراء وصانعي القرار على تحقيق جودة التعليم العالي. Abstract: The research paper aims to present a new approach that works to identify the critical factors for the quality of higher education service, with the analysis of the cause and effect relationship of the factors of the quality of higher education to help university institutions in improving their services. The problem of the study is a method among the multi-criteria decision-making methods, so eight critical factors were tested using the decision lab method.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVol : 22(1) / December 2022;-
dc.subjectMake decisionen_US
dc.subjectcause groupen_US
dc.subjecteffect groupen_US
dc.subjectquality higher educationen_US
dc.titleVisual decision modeling to assess critical factors for higher education service quality using the method “DEMATEL”نمذجة القرار المرئي لتقييم العوامل الحاسمة لجودة خدمة التعليم العالي بإستخدام طريقة "dematel"en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:numéro 22 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
C2221.pdf403,35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.