Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31896
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | عبد الرحمان, عبان | - |
dc.contributor.author | أحلام, علماوي | - |
dc.contributor.author | عائشة, بونقاب | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-01T10:07:36Z | - |
dc.date.available | 2023-02-01T10:07:36Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31896 | - |
dc.description | تخصص: أدب عربي حديث ومعاصر قسم اللغة والأدب العربي | en_US |
dc.description.abstract | تعد العجائبية من الألوان التي تلونت بها الروايةالعربية، فهي نوع يجذب انتباه القارئ، بإثارته واستفزازه من خلال الخروج عن المألوف والواقعي. فعمدنا إلى دراسة هذا النوع من خلال أخذ رواية ' كويكول' و ' سقطرى ' للكاتبة حنان لاشين نموذجا. وللوصول للنتائج المرجوة اعتمدنا آلية الوصف والتحليل وذلك لمعرفة حيثيات هذا المصطلح (العجائبية)؛ من ماهية وأشكال، وروافد وتمظهراتها في الرواية العربية. وذلك بالبحث عن العجائبية في البنية السردية المكونة للرواية، والتي تتمثل في (شخصيات وأحداث وزمان ومكان). فمن أهم المخرجات التي توصلنا إليها، هي أن الدافع الأساسي من إضفاء هذا الطابع على الرواية هو:أنه يحمل رسالة هادفةللقارئ، وذلك بإثارة مشاعر الحيرة والتردد لديه وإخراجه عن المألوف. | en_US |
dc.description.abstract | Le miraculeux est l'une des couleurs dans lesquelles se colore le roman arabe, car c'est un type qui attire l'attention du lecteur, en le provoquant et en s'écartant de l'ordinaire et du réaliste. Nous avons procédé à l'étude de ce genre en prenant comme modèle le roman 'Koikol' et 'Socotra' de Hanan Lashin. Afin d'atteindre les résultats souhaités, nous avons adopté le mécanisme de description et d'analyse afin de connaître les mérites de ce terme (miracle) ; De la nature, des formes, des affluents et des manifestations dans le roman arabe. Et en recherchant le miraculeux dans la structure narrative du roman, qui est (les personnages, les événements, le temps et le lieu). L'un des résultats les plus importants auxquels nous sommes parvenus est que le motif principal pour donner ce caractère au roman est qu'il porte un message utile pour le lecteur, en provoquant en lui des sentiments de confusion et d'hésitation et en le sortant de l'ordinaire. | - |
dc.description.abstract | Contemporary Arabic novel has been seemed to be characterized with miraculous that work to attract the reader by shifting far away from the usual sense of reality.And this study work to reveal aspects about this topic by taking Cuicul and Archives by Hanan Lashin as cases to be studied.In order we reach a valid results this regard, we as well use the descriptive analysis approach to go in-depth, and highlight any trace of miraculous in these tow novels by analyzing the narrative structure that is represented eventually as the setting, characters and the plot. The most important result, is that the reason behind using this touch in the novel is to amuse and intimidate the reader and work to show the inflammation, confusion and sympathy in his/ her feelings to let out of the usual. | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | université Kasdi Merbah-Ouargla | en_US |
dc.subject | العجائبية | en_US |
dc.subject | كويكول | en_US |
dc.subject | سقطرى | en_US |
dc.subject | حنان لاشين | en_US |
dc.subject | الرواية العربية المعاصرة | en_US |
dc.subject | Miraculous | en_US |
dc.subject | Cuicul | en_US |
dc.subject | Archives | en_US |
dc.subject | HananLashin | en_US |
dc.subject | Contemporary Arabic | en_US |
dc.subject | Miraculous | en_US |
dc.subject | Quikol | en_US |
dc.subject | Socotra | en_US |
dc.subject | Hanan Lashin | en_US |
dc.subject | le roman arabe contemporain | en_US |
dc.title | العجائبية في سلسلة مملكة البلاغة لحنان لاشين "كُوِيكُول" و "سُقًطرى" أنموذجا | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de Langue Arabe - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
علماوي+بونقاب.pdf | 647,82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.