Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31978
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHind Hanafi, Tidjani-
dc.contributor.authorNadjat, Bettayeb-
dc.date.accessioned2023-02-09T09:29:10Z-
dc.date.available2023-02-09T09:29:10Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31978-
dc.descriptionDepartment of Letters and English Language Specialty: Literature and Civilisationen_US
dc.description.abstractThe present research paper attempts at shedding light on the issue of racial discrimination in USA in the 20th C by considering Maya Angelou’s first volume autobiography I Know Why the Caged Bird Sings (1969). Angelou’s book portrays different aspects of racism that blacks face. Besides, it beautifully depicts Angelou’s life from the age of three to sixteen. The main objective of this work is to study how the book manifests the status of blacks in 1930s and 1940s America. Hence, the study is dealt with from the perspective of Critical Race theory. Deeply devastated by the assassination of Malcolm X and Martin Luther King Jr., both her friends and colleagues in the Civil Rights Movement, Angelou was motivated to write the first volume of her autobiography. The book appeared in a period of abundant African American writings especially of women. The period was referred to as the “renaissance” of black women writers. I Know Why the Caged Bird Sings is a documentation of African American history and heritage. Through it, Angelou could interrelate her personal life with the condition of her entire race in white hegemonic American society in 1930s and 1940s. Angelou’s relation with civil rights activism thoroughly contributed to the writing of this book.en_US
dc.description.abstractCette étude met en lumière la question de la discrimination raciale aux États-Unis d’Amérique au vingtième (20eme) siècle à travers la première partie de la biographie Je Sais Pourquoi Chante L’Oiseau En Cage (1969) de l’auteure américaine Maya ANGELOU. Ce livre décrit les sortes de discrimination que les Américains noirs ont souffert, ainsi que la vie qu’elle avait l’auteur de l’age de trois à seize ans. L’objectif principal de notre mémoire est d’étudier comment la biographie d’ANGELOU a abordée les conditions des américains noirs au cours des années 1930 et 1940. Donc l’étude pensait à utiliser la théorie critique de la race. Influencée par l’assassinat de ses amis et collègues dans la lutte pour les droits civiques Malcolm X et Martin Luther King, Maya ANGELOU a été encouragée à écrire la première partie de son autobiographie. Le livre coïncida aussi avec une période connu par une production littéraire Africo-américaine abondante notamment autour les femmes. Une période qui a été décrite comme la "renaissance" des écrivaines noires américaines. Le livre de Maya ANGELOU, Je Sais Pourquoi Chante L’Oiseau En Cage (1969), est considéré comme une documentation de l’histoire des Américains noirs aux États-Unis. À travers ce livre, l’écrivaine a pu faire un mélange entre sa vie personnelle et le statut de sa race dans une société où les Américains blancs l’ont dominé. L’engagement de Maya ANGELOU dans le mouvement des droits civiques a contribué de manière significative à la rédaction de sa biographie, qui est l’objet de cette étude.-
dc.description.abstractتسلط هذا الدراسة الضوء على قضية التمييز العرقي في الولايات المتحدة الامريكية في القرن العشرين من خلال الجزء الاول من السيرة الذاتية للكاتبة الامريكية مايا انجلو، أعرف لماذا يغني الطائر الحبيس (1969). هذا الكتاب يصف انواع التمييز التي عانى منها الامريكيين السود كما تصف حياة الكاتبة ابتداءا من سن الثالثة الى السادس عشر. الهدف الرئيس لهذا العمل هو دراسة كيفية معالجة سيرة أنجلو لأوضاع الأمريكان السود خلال ثلاثينيات و أربعينيات القرن الماضي. لذلك ارتأت الدراسة الى استخدام نظرية العرق النقدية. تأثرها باغتيال صديقيها و زميليها في النضال من اجل حركة الحقوق المدنية، مالكوم أكس و مارتن لوثر كينغ ، شجع الكاتبة مايا أنجلو على كتابة الجزء الاول من سيرتها الذاتيه. تزامن الكتاب مع فترة عرفت غزارة في الانتاج الادبي الأفرو-أمريكي خاصة النسوي منه. الفترة التي كانت توصف ب"النهضة" للكاتبات الامركيات السود. يعتبر كتاب أعرف لماذا يغني الطائر الحبيس توثيق لتاريخ الامريكيين السود في الولايات المتحدة. من خلال الكتاب استطاعت الكاتبة المزج بين حياتها الشخصية و أوضاع عرقها في مجتمع يهيمن فيه الامركيين البيض. ارتباط مايا انجلو بحركة الحقوق المدنية ساهم بشكل كبير في كتابة سيرتها التي هي قيد الدراسة.-
dc.language.isoenen_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.subjectracismen_US
dc.subjectinjusticeen_US
dc.subjectsegregationen_US
dc.subjectidentityen_US
dc.subjecthatreden_US
dc.subjectCritical Race theoryen_US
dc.subjectDerrick Bellen_US
dc.subjectDiscriminationen_US
dc.subjectinjusticeen_US
dc.subjectségrégationen_US
dc.subjectidentitéen_US
dc.subjecthaineen_US
dc.subjectthéorie critique racialeen_US
dc.subjectDerrick Bellen_US
dc.subjectتمييزen_US
dc.subjectظلمen_US
dc.subjectفصلen_US
dc.subjectهويةen_US
dc.subjectكرهen_US
dc.subjectنظرية العرق النقديةen_US
dc.subjectديريك بيلen_US
dc.titleMaya Angelou’s I Know Why the Caged Bird Sings : A Race Critical Approachen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nadjat Bettayeb.pdf383,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.