Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32441
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFarida, SADOUNE-
dc.contributor.authorMaria, CHEHMA-
dc.contributor.authorSoumia, GUENDOUZ-
dc.date.accessioned2023-04-10T11:35:15Z-
dc.date.available2023-04-10T11:35:15Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32441-
dc.descriptionEnglish Language and Literatureen_US
dc.description.abstractESP has been noticed as a dominant sub-branch in teaching English as a foreign language. The lacks and problems of learners of English for Academic & Occupational purposes at the department of Letters and English Language University of Kasdi Merbah Ouargla, are considered as a barrier of learning progress. This study, therefore, attempts to investigate whether the courses designed in the department are suitable for their needs, and aims to identify those needs for solving course design problems to achieve their target situation. The research is based on needs analysis of the targeted learners, a descriptive method has been chosen and a quantitative data collection based on students’ questionnaire, as well as qualitative one which is based on teachers’ interview. The result shows that needs analysis process is an important step that should not be ignored by course designers. At last; recommendations, suggestions and planned syllabus were proposed to help ESP trainers in designing courses that meets EAOP learners needs.en_US
dc.description.abstractتعتبر اللغة الإنجليزية لأغراض محددة فرعا رئيسيا في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. حيث تشكل النقائص والمشاكل التي تواجه متعلمي اللغة الإنجليزية لأغراض أكاديمية ومهنية في قسم اللغة الإنجليزية وآدابها بجامعة قاصدي مرباح ورقلة حاجزا أمام إحراز تقدم في عملية التعلم. لذلك، تهدف هذه الدراسة للتحقق ما إذا كانت الدروس المعدة في القسم مناسبة لاحتياجاتهم أم لا، كما تهدف أيضا إلى تحديد هاته الاحتياجات لحل مشاكل إعداد الدروس لتحقيق حالة الهدف. يعتمد هذا البحث على تحليل احتياجات المتعلمين المستهدفين، كما تم اختيار النمط الوصفي وجمع البيانات الكمية استنادا إلى استبيانات تم تقديمها للطلاب، بالإضافة إلى جمع البيانات النوعية اعتمادا على مقابلة الأساتذة. أظهرت النتائج بأن عملية تحليل الاحتياجات هي خطوة مهمة والتي لا يجب على معدي الدروس التغاضي عنها. وفي الأخير، تم اقتراح وصايا واقتراحات و منهج دراسي لمساعدة مدربي اللغة الإنجليزية لأغراض محددة لإعداد دروس تلبي حاجيات متعلمي اللغة الإنجليزية لأغراض مهنية وأكاديمية-
dc.description.abstractESP est considérée comme une sous-branche dominante dans l’enseignement de la langue Anglaise comme étant une langue étrangère. Les manques et les problèmes rencontrés par les étudiants de la langue anglaise pour des raison académiques et professionnelle (EAOP) dans le département de lettre et langue anglaise, l’université de Kasdi Merbah- Ouargla , sont considérés comme un obstacle pour la progression des apprentissage de la langue. En fait, cette étude tente à confirmer si les cours et le programme conçus dans ce département sont adaptés à leurs besoins, et vise à identifier ces besoins pour résoudre les problèmes de conception de cours afin d'atteindre leur but. La recherche est basée sur l'analyse des besoins des apprenants ciblés, une méthode descriptive a été choisie et une collecte de données quantitative basée sur le questionnaire des étudiants, ainsi que qualitative qui est basée sur l'entretien des enseignants. Le résultat montre que le processus d'analyse des besoins est une étape importante qui ne doit pas être ignorée par les concepteurs de cours. Enfin; des recommandations, des suggestions et un programme planifié ont été proposés pour aider les formateurs ESP à concevoir des cours qui répondent aux besoins des apprenants de l'EAOP-
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKasdi Merbah Ouargla Universityen_US
dc.subjectESPen_US
dc.subjectEAOPen_US
dc.subjectNeeds Analysisen_US
dc.subjectCourse designen_US
dc.subjectاللغة الإنجليزية لأغراض محددةen_US
dc.subjectاللغة الإنجليزية لأغراض مهنية وأكاديميةen_US
dc.subjectتحليل الحاجياتen_US
dc.subjectإعداد درسen_US
dc.subjectLa langue anglaise pour des raison spécifiques ESPen_US
dc.subjectLa langue anglaise pour des raison académiques et professionnelle EAOPen_US
dc.subjectL'analyse des besoinsen_US
dc.subjectConception de coursen_US
dc.titleBridging the Gap between EAP & EOP:Needs Analysis Approach to Design English for Academic and Occupational Purposes Course for EAP Novice Learners in the Department of English at Kasdi Merbah University Ouarglaen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الشحمة مارية-قندوز سمية_compressed.pdf820,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.