Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32607
Title: | Pour une approche sémiologique des logotypes universitaires. |
Authors: | Nour El Houda, DELHOUM Amel, BEN GUESSOUM Mahrzia, NAHDI |
Keywords: | sémiologie analyse sémiologique logo semiology semiological analysis logo السيميولوجيا التحليل السيميولوجي الشعار |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Kasdi Merbah Ouargla University |
Abstract: | Cette recherche porte sur « La sémiologie des logos universitaires. Cas des universités de sud ». Elle se devise en deux chapitres : le premier chapitre théorique où nous avons le consacré à la présentation théorique de concepts clés autour desquels s’articule notre sujet à savoir les données théorique autour de l’approche sémiologique des logos. Le deuxième chapitre pratique focalise la présentation du cadre méthodologique et l’analyse des logos des universités du sud algérien.
En effet, nous avons opté le modèle d’analyse sémiologique de l’image publicitaire de Roland Barthes, présentée dans son article « la rhétorique de l’image » et le modèle d’analyse de Joly Martine afin de décrypter le sens connotatif et dénotatif de ces logos. Cependant, l’analyse sémiologique des logos universitaire, nous permet, essentiellement, de définir trois messages à savoir le message plastique, le message iconique et enfin le message linguistique. This research focuses on « the semiology of university logos. Case of Southern Universities ». It is currency in two chapters: the first theoretical chapter where we devoted to the theoretical presentation of key concepts around which our subject is articulated, namely the theoretical data around the semiological approach of logos. The second practical chapter focuses the presentation of the methodological framework and the analysis of the logos of the universities of South Algeria. Indeed, we opted the model of semiological analysis of the advertising image of Roland Barthes, presented in his article "The rhetoric of the image" and the model of analysis of Joly Martine in order to decrypt the connotative and detained meaning of these logos. However, the semiological analysis of university logos, essentially allows us to define three messages, namely the plastic message, the iconic message and finally the linguistic message يركز هذا البحث على "دراسة شعارات الجامعة. حالة الجامعات في الجنوب ”. وهو مقسم إلى فصلين: الفصل النظري الأول حيث خصصناه للعرض النظري للمفاهيم الأساسية التي يدور موضوعنا حولها ، وهي البيانات النظرية حول النهج السيميولوجي للشعارات. أما الفصل العملي الثاني فيركز على عرض الإطار المنهجي وتحليل شعارات الجامعات في جنوب الجزائر. في الواقع، اخترنا نموذج التحليل السيميولوجي للصورة الإعلانية لرولان بارت، المقدم في مقالته "بلاغة الصورة" ونموذج تحليل جولي مارتين من أجل فك المعنى الضمني والدلالة لهذه الشعارات. ومع ذلك، يسمح لنا التحليل السيميولوجي لشعارات الجامعة بشكل أساسي بتحديد ثلاث رسائل، وهي الرسالة البلاستيكية والرسالة الأيقونية وأخيرًا الرسالة اللغوية. |
Description: | Sciences du Langage |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32607 |
Appears in Collections: | Département de Français - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pour une approche sémiologique des logotypes universitaires_compressed.pdf | 546,69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.