Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33132
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوضياف, نادية-
dc.contributor.authorقشار, محمد-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33132-
dc.descriptionدكتوراه علوم في علم النفسen_US
dc.description.abstractهدفت الد ا رسة الحالية إلى التعرف على أثر برنامج تعليمي يهدف إلى تنمية مهارتي الإد ا رك البصري والإد ا رك السمعي لتحسين مستوى التلميذ ذوي عسر الحساب في المها ا رت الحسابية في الجمع، حيث تكونت عينة الد ا رسة من ) 20 ( تلميذاً وتلميذة، والمتمدرسين في السنة الثالثة ابتدائي بمدرسة الرضوان الخاصة ببلدية العطف ولاية غرداية. ولاختبار فرضيات الد ا رسة وتحقيق أهداف البحث استخدمنا المنهج التجريبي، حيث قسمت عينة الد ا رسة إلى مجموعتين متكافئتين، مجموعة تجريبية تكونت من ) 10 ( تلاميذ، ومجموعة ضابطة تكونت من ) 10 ( تلاميذ. أما فيما يخص أدوات الد ا رسة فقد اعتمد نا على بناء اختبار تحصيلي لعسر الحساب في عمليات الجمع، واختبار الذكاء ل ا رفن، واختبار الإد ا رك البصري من إعداد عبد الحميد سليمان السيد، واختبار الإد ا رك السمعي من إعداد علي محمد الصمادي، حيث قمنا بحساب صدق وثبات الاختبار ، كما قمنا بإعداد برنامج تعليمي يحتوي على 18 جلسة تعليمية لتنمية الإد ا رك السمعي والإد ا رك البصري لدى تلاميذ ذوي عسر الحساب في المها ا رت الحسابية في الجمع، وبعد تحليل النتائج إحصائيا اعتماداً على نظام رزمة الإحصاء للعلوم الاجتماعية SPSS توصلت الد ا رسة إلى النتائج التالية: توجد فروق دالة إحصائيا في الإد ا رك السدمعي والإد ا رك البصدري بين - المجموعتين التجريبية والضابطة؟ توجد فروق دالة إحصدئيا في المها ا رت الحسابية بالجمع بين المجوعتين - التجريبية والضابطة؟ - لا تو جد فروق دالة إحصائي اً فيما يتعلق بتأثير التفاعل بين الجنس والبرنامج التعليمي على كل من الإد ا رك السمعي والإد ا رك البصري-
dc.description.abstractThe objective of the study is identifying the impact of an educational program which aims to develop both; the visual and auditory perception skills to improve and enhance the level of the pupils with dyscalculia in arithmetic skills in addition operations. The sample of the study consisted of (20) pupils (boys and girls) studying in the third level at Erredouane Private Primary School, Elatteuf, Ghardaia city. In order to test the hypotheses of the study and realize the objectives of the research, we used the experimental method. The sample was divided into two equal groups, an experimental group consisting of (10) pupils, and a control group consisting of (10) pupils. Concerning the study tools, we relied on constructing an achievement test for dyscalculia in addition operations, The Raven IQ Test, the visual perception test prepared by Abdelhamid Slimane Essaid and the auditory perception test prepared by Ali Mohamed Alsamadi, where we calculated the validity and reliability of the test, and we also prepared an educational program that contains 18 educational sessions to develop auditory and visual perception among students with dyscalculia in arithmetic skills in addition operations. After analyzing the results statistically based on the SPSS, we reached the following results: - There are statistically significant differences in auditory perception and visual perception between the experimental and control groups. - There are statistically significant differences in arithmetic skills in additions between both groups. - There are no statistically significant differences regarding the effect of the interaction between gender and the educational program on both auditory and visual perception. .-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالبرنامج التعليميen_US
dc.subjectعسر الحسابen_US
dc.titleأثر برنامج تعليمي للتكفل بحالات عسر الحساب لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ' د ا رسة ميدانيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kachar-mohamed.pdf1,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.