Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33773
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorفرج الله, صورية-
dc.contributor.authorالنوري, سعدية-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33773-
dc.descriptionتخصص :علم الاجتماع التربيةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة واقع تمدرس فئة ذوي الاحتياجات الخاصة بالقسم العادي بابتدائية بن حنيش محمد الصالح _ البور ،و ذلك من خلال طرح التساؤل التالي : ما هو واقع تمدرس فئة ذوي الاحتياجات الخاصة بالقسم العادي ؟ و قد اعتمد في هذه الدراسة على منهج دراسة حالة و كذا لجمع البيانات كل من الملاحظة بالمشاركة و المقابلة التي خضع لها خمسة أولياء و ستة معلمين ، بعد التحليل و التفسير إحصائيا و سوسيولوجيا. تم التوصلإلى جملة من التوصيات نذكر منها : التأكيد على توفير الطبيب النفسي في المدارس الابتدائية . إعداد وتكوين المعلمين المشرفين على تمدرس هذه الفئة . توفير وسائل تكنولوجيا حديثة تساعد على تمدرس جيد لهم، ومن أجل تحقيق مبدأ تكافؤ الفرص بين كافة التلاميذ .en_US
dc.description.abstractThe study aimed to know the reality of schooling for people with special needs in the ordinary section of Bin Hanish Muhammad Al-Saleh Elementary _ Al-Bour, by asking the following question: What is the reality of teaching a class with special needs in the regular section? In this study, a case study approach was adopted, as well as data collection, both from observation with participation and the interview that five parents and six teachers underwent, after analysis and interpretation statistically and sociologically. A number of recommendations were reached, including: Emphasis on providing a psychiatrist in primary schools. Preparing and training the teachers supervising the teaching of this category. Providing modern technology means that help in good schooling for them, and in order to achieve the principle of equal opportunities for all students.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالواقعen_US
dc.subjectالتمدرسen_US
dc.subjectذوي الاحتياجات الخاصةen_US
dc.subjectالقسم العاديen_US
dc.titleواقع تمدرس ذوي الاحتياجات الخاصة بالقسم العادي( مرحلة التعليم الابتدائي) دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة بابتدائية بن حنيش محمد الصالح البور ــ ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ennouri-saadia.pdf1,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.