Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33838
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبودبزة, ناصر-
dc.contributor.authorبوخلوة, أنوار تسنيم-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33838-
dc.descriptionالتخصص: علم الاجتماع التربويen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية المعنونة ب" المرافقة الأسريةلتمدرس الأبناء في الجزائر "هو الإجابة على التساؤل الرئيسي المتمثل في: ماهي الاليات التي تتبعها الأسرة الجزائرية لبناء مرافقة فعالة لتمدرس أبنائها؟ وتفرع عن هذا التساؤل إلى ثلاث تساؤلات جزئية كالاتي: 1- هل متابعة الأسرة الجزائرية للأبناء في المدرسة الية من اليات الضبط الأسرية؟ 2- هل تساهم المتابعة البيداغوجية الأسرية في تحسين تمدرس الأبناء داخل المدرسة؟ 3- هل تعمل المرافقة الأسرية للأبناء في أعادة انتاج الهوية الجماعية للأسرة؟ وللإجابة على هذه التساؤلات اعتمدنا الإجراءات المنهجية التالية: المدخل النظري: البنائية الوظيفية(تالكوتبارسونز). المنهج المستخدم: المنهج الوصفي التحليلي. الأدوات المستخدمة لجمع البيانات هي: استمارة الاستبيان ،وطبقت هذه الأدوات على عينة من "أولياء التلاميذ بتقرت، حيث تم اختيار العينة العشوائية البسيطة، وأجريت الدراسة على 89 مفردة متمثلة في اولياء تلاميذ مرحة الابتدائي، وبعد عرض وتحليل نتائج فرضيات الدراسة والتحليل السوسيولوجي للدراسات السابقة تم اقتراح مجموعة من التوصيات بخصوص موضوع الدراسة.en_US
dc.description.abstractThe current study, entitled "Family accompaniment for children's education in Algeria," aims to answer the main question represented in: What are the mechanisms followed by the Algerian family to build effective accompaniment for their children's education? This question was divided into three sub-questions as follows: 1- Is the Algerian family’s follow-up of children in school a family control mechanism? 2- Does the family pedagogical follow-up contribute to improving children's education within the school? 3- Does the family accompaniment of children work in reproducing the collective identity of the family? To answer these questions, we adopted the following methodological procedures: Theoretical approach: functional constructivism (Talcott Parsons). The method used: the descriptive method. The tools used to collect data are: the questionnaire form, and these tools were applied to a sample of "parents of students in Toqourt, where a simple random sample was selected, and the study was conducted on 89 individuals represented by parents of primary school students, and after presenting and analyzing the results of the study's hypotheses and the sociological analysis of previous studies, it was Suggest a set of recommendations regarding the subject of the study.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالمرافقةen_US
dc.subjectالأسرةen_US
dc.subjectالمرافقة الأسريةen_US
dc.subjectالتلاميذen_US
dc.subjectالتمدرسen_US
dc.titleتمدرس الأبناء وعلاقته بالمرافقة الأسرية في الجزائر دراسة ميدانية على عينة من أولياء تلاميذ مرحلة الابتدائي بــ ابتدائية الشهيد الطيب بن موسى -بمدينة تقرت -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukhaloua-anouar-tasnim.pdf710,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.