Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33941
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorخلادي, يمينة-
dc.contributor.authorسوداني, إكرام-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33941-
dc.descriptionعلم النفس التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية الى التعرف على أساليب التعامل مع المشكلات السلوكية لأطفال الروضة من وجهة نظر المربيات ومعرفة الفروق الممكنة في ذلك حسب متغيرات الشهادة و الخبرة .ولدراسة الموضوع تم الإعتماد على المنهج الوصفي بأسلوبيه الإستكشافي والمقارن . لجمع بيانات الدراسة تم تصميم إستبيان تم تطبيقه بعد التأكد من خصائصه السيكوميترية (الصدق, الثبات), وتمثلت عينة الدراسة الأساسية في (100)مربية رياض الأطفال بمدينة تقرت. بعد المعالجة الإحصائية بإستخدام برنامج (spss)النسخة (25)تم التوصل الى النتائج التالية : 1- يتصدر أسلوب اللوائح ترتيب أساليب التعامل مع المشكلات السلوكية لأطفال الروضة من وجهة نظر المربيات. 2- لا توجد فروق في ترتيب أساليب التعامل مع المشكلات السلوكية لأطفال الروضة من وجهة نظر المربيات تعزى لمتغير الشهادة (جامعية، تكوين مهني) 3- لا توجد فروق في ترتيب أساليب التعامل مع المشكلات السلوكية لأطفال الروضة من وجهة نظر المربيات تعزى لمتغير الخبرة ( 3 سنوات فأقل،3سنوات فأكثر) وإختتمت الدراسة بتفسير ومناقشة النتائج في ضوء الجانب النظري والدراسات السابقة وتقديم جملة من المقترحات الموجهة للعينة (المربيات) والمختصين والدارسين في مجال التخصص.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to identify the methods of dealing with the behavioral problems of kindergarten children from the point of view of educators and to know the possible differences in that according to the variables of degree and experience. To study the subject, the descriptive approach was relied on in its comparative exploratory style. To collect the data of the study, a questionnaire was designed and applied after verifying its psychometric characteristics (honesty, stability). After statistical treatment using the program (spss) version (25), the following results were reached: 1- The method of regulations is at the forefront of the methods of dealing with behavioral problems of kindergarten children from the point of view of educators. 2- There are no differences in the order of methods of dealing with behavioral problems for kindergarten children from the point of view of educators due to the variable of degree (university, vocational training). 3- There are no differences in the arrangement of methods of dealing with behavioral problems for kindergarten children from the point of view of educators due to the variable of experience (3 years or less, 3 years and more). The study concluded by explaining and discussing the results in light of the theoretical aspect and previous studies, and presenting a number of proposals directed to the sample (nannies), specialists, and students in the field of specialization.-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectأساليب التعاملen_US
dc.subjectالمشكلات السلوكيةen_US
dc.subjectمربيات رياض الأطفالen_US
dc.titleأساليب التعامل مع المشكلات السلوكية عند أطفال الروضة من وجهة نظر المربيات -دراسة إستكشافية ببعض رياض الأطفال بمدينة تقرت-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
soudani-ikram.pdf2,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.