Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34002
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمحجر, ياسين-
dc.contributor.authorحناي, رانيا-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34002-
dc.descriptionعلم النفس العياديen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين المناعة الفكرية والانفتاح العقلي لدى طلبة الطب، كما تحاول معرفة الفروق في أداء عينة الدراسة وفقا لمتغيري النوع (ذكر/أنثى) والإقامة (داخلي/خارجي)، حيث أجريت على عينة متكونة من(129) طالبا وطالبة من كلية الطب بجامعة ورقلة ولجمع المعلومات تم تطبيق مقياس "المناعة الفكرية"لــ(الشمري،2019)، ومقياس "الانفتاح العقلي" لـ لبرايس (Price; et al,2015ـ) ترجمة عبد الرسول عبد الباقي عبد اللطيف. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي باعتباره أكثر تلاءما مع موضوع ومضمون البحث، حيث يقوم على دراسة وتحليل الظاهرة ومن ثم وصفها وصفا دقيقا. ولمعالجة البيانات وتحليلها تم استخدام برنامج الحزمة (spss v26) وبرنامج (Excel) لاستخراج النتائج وهي معادلة آلفا كرومباخ، التجزئة النصفية، المقارنة الطرفية، اختبار بيرسون، اختبار(T) لعينتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الثنائي، وقد أسفرت النتائج على أنه ليس هناك علاقة ارتباطيه بين المناعة الفكرية والانفتاح العقلي لدى طلبة الطب. كما كشفت على أن هناك فروق دالة إحصائيا في المناعة الفكرية والانفتاح العقلي لدى طلبة الطب تعزى لمتغير النوع(ذكر/أنثى) وعدم وجود فروق في المناعة الفكرية والانفتاح العقلي تعزى لمتغير الإقامة(داخلي/خارجي). وقد تمت مناقشة وتحليل وتفسير النتائج في ظل التراث النظري والمقابلات الميدانية.en_US
dc.description.abstractThe present study aims to conceptualize the relationship between Intellectual Immunity and Open-mindedness among medical students. It also seeks to know how the population of the study reacted to the variables of gender (male/ female) and residence (in a dormitory or a house). 129 medical students, including both males and females, from the Faculty of Medicine at the University of Kasdi Merbah Ouargla, Algeria, were chosen as a sample. Data collection was conducted using the intellectual immunity scale by Al-Shammari Sahib Asaad (2019) and the Open-minded cognitive scale by Price et al. (2015), which was translated by Abdelrasoul A. A. Abdellah, 2019. To achieve the objectives of the study, we adopted a descriptive-correlational research design. Results were statistically treated using Excel and the statistical package for social sciences, SPSS (Cronbach’s alpha, split-half reliability, discriminate validity, Pearson correlation, independent samples t-test, two-way ANOVA). The findings of the study reveal that there is no correlation between intellectual immunity and open-mindedness among medical students. It also indicates a statistically significant correlation between the participants’ gender and major of study, on the one hand, and no statistical correlation between the participants’ residency and major of study, on the other hand. Results were discussed in light of two main parts: theoretical and practical (face-to-face interviews).-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالمناعة الفكريةen_US
dc.subjectالانفتاح العقليen_US
dc.subjectطلبة الطبen_US
dc.titleالمناعة الفكرية وعلاقتها بالانفتاح العقلي لدى طلبة الطب بجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hannai-rania.pdf706,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.