Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34111
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorصانع, رابح-
dc.contributor.authorالعابد, عادل-
dc.contributor.authorتدر, عبد المقيم-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34111-
dc.descriptionتخصص: اتصال جماهيري و الوسائط الجديدةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى فهم كيفية استخدام المراهقين لموقع التواصل الاجتماعي تيكتوك و معرفة دوافع استخدام المراهقين لتطبيق التيكتوك و الآثار الإيجابية والسلبية لموقع التواصل الاجتماعي تيكتوك على المراهقين و بالأخص تلاميذ الثانوية، و انطلقت الدراسة من طرح السؤال التالي : ما هو تأثير استخدام موقع التواصل الاجتماعي تيكتوك على المراهقين ؟ ، حيث اعتمدنا في هذه الدراسة على منهج الوصفي التحليلي باستخدام عينة قصدية، وذلك باستخدام أداة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين حيث قسمنا الدراسة إلى جانب منهجي، وجانب تطبيقي التي تمت فيه الإجابة على الأسئلة المطروحة في الاستبيان، حيث تم تقسيم الاستمارة إلى ثلاث محاور المحور الأول: عادات وأنماط استخدام المراهقين لتطبيق تيكتوك و المحور الثاني: دوافع وحاجات المراهقين لاستخدام تطبيق تيكتوك ، المحور الثالث : المخلفات الناتجة عن استخدام موقع التواصل الاجتماعي تيكتوك على المراهقين. كما توصلنا من خلال الدراسة إلى مجموعة من نتائج أهمها: يفضل المراهقين استخدام مواقع التواصل الاجتماعي و بالخصوص تطبيق تيك توك حسب الوقت المفضل لديهم، كما أن الخدمات المفضلة لديهم هي مشاهدة الفيديوهات و سماع الموسيقى لغرض التسلية والترفيه فهو يلبي الحاجات المعرفية إلى جانب الحاجات العاطفية ، بالرغم من هذا كله إلا أنه لم يؤثر استخدام تطبيق التيك توك على تحصيلهم الدراسي و نمط حياتهم . كل هذا يعد دليل على وعي التلاميذ المراهقين بالمخاطر التي تحملها التكنولوجيا الإعلامية عبر موقع التواصل الاجتماعي" تيك توك " التي تستهدف التأثير على دراستهم و قيمهم و أخلاقياتهم.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to understand how adolescents use the social networking site TikTok and to know the motives behind the use of the social networking site TikTok by adolescents and the positive and negative effects of the social networking site TikTok on adolescents, especially high school students teenagers? ,in this study, we relied on the analytical descriptive approach using an intentional sample, using the questionnaire tool to collect data from the respondents, where we divided the study into a methodological side, and an applied side in which the questions raised in the questionnaire were answered, as the questionnaire was divided into three axes, the first axis: The habits and patterns of adolescents' use of the TikTok application, and the second axis: the motives and needs of adolescents to use the TikTok application. The third axis: the residuals resulting from the use of the social networking site TikTok on adolescents. Through the study, we also reached a set of results, the most important of which are: Adolescents prefer to use social networking sites, especially the Tik Tok application according to their preferred time, and their favorite services are watching videos and listening to music for the purpose of entertainment and entertainment, as it meets cognitive needs in addition to emotional needs. Despite all this, the use of the Tik Tok application did not affect their academic achievement and lifestyle. All this is evidence of the awareness of teenage students of the dangers posed by media technology through the social networking site "Tik Tok", which aims to affect their studies, values and ethics.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectمواقع التواصل الاجتماعيen_US
dc.subjectتأثيرen_US
dc.subjectتطبيق التيك توكen_US
dc.subjectالمراهقينen_US
dc.titleتأثيرمواقع التواصل الاجتماعي على المراهق تطبيق تيكتوك نموذجا-راسة ميدانية ثانوية مفدي زكرياء بتماسينen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tedder-abdelmokim.pdf1,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.