Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34402
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorدبابي, بوبكر-
dc.contributor.authorبن الصيد, صالح-
dc.date.accessioned2023-10-01T09:30:17Z-
dc.date.available2023-10-01T09:30:17Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34402-
dc.descriptionالإرشاد والتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة فاعلية برنامج إرشادي لرفع درجة الضبط الذاتي لدى عينة من التلاميذ المضطربين سلوكيا، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا المنهج التجريبي، وشملت عينة الدراسة (20) عشرين تلميذا وتلميذة من تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي المسجلين في السنة الدراسية 2021/2022 المضطربين سلوكيا ببلدية ورقلة، تم اختيارهم بعد تطبيق مقياس الاضطرابات السلوكية ومقياس الضبط الذاتي، حيث كانوا من أكثر التلاميذ ارتفاعا في الاضطرابات السلوكية، ومن أقلهم درجة في الضبط الذاتي، كما اعتمدنا في جمع البيانات على المقياسين المذكورين المعدين لهذا الغرض، وقمنا بترتيب تنازلي لهؤلاء التلاميذ حسب درجة الضبط الذاتي، ثم وزعناهم على مجموعتين متجانستين ضابطة وتجريبية، حيث تحوي كل مجموعة عشرة تلاميذ. وتم التأكد من الخصائص السيكومترية لهاتين الأداتين في الدراسة الاستطلاعية، وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات بغية اختبار فرضيات الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1-توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الضبط الذاتي لصالح المجموعة التجريبية. 2-توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في المراقبة الذاتية لصالح المجموعة التجريبية. 3-توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في توكيد الذات لصالح المجموعة التجريبية. 4-لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في الضبط الذاتي. 5-لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في المراقبة الذاتية. 6-لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في توكيد الذات. 7-لا يوجد تفاعل بين متغيري البرنامج والجنس في الضبط الذاتي 8-لا يوجد تفاعل بين متغيري البرنامج والجنس في المراقبة الذاتية، 9-لا يوجد تفاعل بين متغيري البرنامج والجنس في توكيد الذات. وقد تم عرض وتحليل وتفسير النتائج ومناقشتها من خلال الدراسات السابقة.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to know the effectiveness of a counseling program to raise the degree of self-control among a sample of behaviorally disturbed pupils, to achieve the objectives of the study we used the experimental method. The study sample included twenty pupils in the fourth year of primary school different in the gender, who were behaviorally disturbed, in the municipatily of Ouargla. They were selected after applying the behavioral disordres scale and the self-control scale. The pupils were among the highest in behavioral disorders and the lowest in self-control, we also relied on the two scales mentioned for this purpose in collecting data and arranged the pupils in descending order according to the degree of self-control, then distributed them into two homogeneous groups, controller and experimental, each consisting of ten pupils. The psychometric properties of these two tools were confirmed in the exploratory study. The collected data was statistically analyzed to test the study hypotheses, leading to the following results: 1- There are statistically significant differences between the experimental and control group in self-control in favor of the experimental group. 2- There are statistically significant differences between the experimental and control group in self-monitoring in favor of the experimental group. 3- There are statistically significant differences between the experimental and control group in self-affirmation in favor of the experimental group. 4- There are no statistically significant differences between males and females in self-control. 5- There are no statistically significant differences between males and females in self-monitoring. 6- There are no statistically significant differences between males and females in self-affirmation. 7- There is no interaction between program and gender variables in self-control. 8- There is no interaction between the program and gender variables in the self-monitoring, 9- There is no interaction between the program and gender variables in self-affirmation. The results were presented, analyzed and discussed through the previous studies that dealt with the subject-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلةen_US
dc.subjectبرنامج إرشاديen_US
dc.subjectالضبط الذاتيen_US
dc.subjectالتلاميذ المضطربين سلوكياen_US
dc.subjectcounseling programen_US
dc.subjectSelf-controlen_US
dc.subjectBehaviorally disturbed pupilsen_US
dc.titleفاعلية برنامج إرشادي لرفع درجة الضبط الذاتي لدى عينة من التلاميذ المضطربين سلوكيا -دراسة تجريبية بمدينة ورقلة-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saleh_bensid_Doctorat.pdf1,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.