Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34631
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorفائزة, زيتوني-
dc.contributor.authorشيماء, بوزيدي-
dc.date.accessioned2023-10-09T09:37:49Z-
dc.date.available2023-10-09T09:37:49Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34631-
dc.descriptionالتخصّص: أدب عربي حديث ومعاصرen_US
dc.description.abstractنجد أن الروائي بشير مفتي صوّر لنا معاناته وآلامه في فترة العشرية السوداء وجروحه بشكل متعدد الأبعاد والنواحي ومعاناة الواقع الجزائري بوجه العموم، وكانت المفارقة الظاهرة الأسلوبية المجسدة في الرواية والتي تجعل القارئ يقوم بإيجاد المعنى الخفي فهي بهذا تخلق المتعة وكشف عن الغموض، بدل الذكر والتصريح واللغة المباشرة التي تخلق الملل، وعند قراءتنا لنص الروائي "بخور السراب" تبين لنا أن ظاهرة المفارقة حققت لنا قيمة أدبية جمالية تحسب للخطاب الروائي والتي تمثلت في أن المفارقة وظيفة إصلاحية، وأنها تهدف إلى الوعي وأنها أحيانا نجدها تدل على المراوغة والخداع وكذا إثارة مشاعر السخرية وغيرها من الجماليات التي جعلت النص منوعا وذا متعة، وذا قيمة أدبية؛ ومن هذا المنبر قسمت البحث إلى مدخل وثلاث فصول؛ الفصل الأول بعنوان مفارقة العنوان في رواية "بخور السراب" لبشير مفتي، والفصل الثاني بعنوان مفارقات المتن في رواية بخور السراب لبشير مفتي ثم الفصل الثالث بعنوان المفارقة وجمالياتها ثم الخاتمة. وفي آخر البحث لقد توصلت إلى النتائج الآتية أهمها: نجد أن المفارقة نوع من التضاد بين المعنى الظاهري والمعنى الباطني وكلما اشتد التضاد بينهما زادت حدة المفارقة وزاد جمالها. ونجد في المدونة أن الروائي بشير مفتي اتكأ على أسلوب المفارقة بشكل كبير في نقل أفكاره وتصويرها وذلك لوجود أغلبية أنواع المفارقات متجسدة في روايته" بخور السراب" فهذا ليخلق جو اكتشاف المعنى الغامض.en_US
dc.description.abstractNous constatons que l'écrivain Bachir Mefti nous décrit ses souffrances, douleurs et multiples blessures pendant la période noire des années 90, ainsi que les souffrances de la réalité algérienne en général. La contradiction apparente dans le style de la nouvelle, qui pousse le lecteur à découvrir un sens caché, crée du plaisir et révèle un mystère, au lieu d'une mention directe et d'une langue qui créent de l'ennui. Lors de notre lecture de "L'Encens du Mirage" de l'écrivain, nous constatons que le phénomène de la contradiction a créé une valeur littéraire esthétique pour le discours narratif, représentée par le fait que la contradiction est une fonction réparatrice visant à la conscience, parfois à la ruse et à la tromperie, ainsi qu'à l'excitation des sentiments satiriques et d'autres aspects esthétiques qui ont rendu le texte varié, plaisant et avec une valeur littéraire. À partir de là, la recherche est divisée en une introduction et trois chapitres : le premier chapitre intitulé "La contradiction du titre dans le roman 'L'Encens du Mirage' de Bachir Mefti", le deuxième chapitre intitulé "Les contradictions du texte dans le roman 'L'Encens du Mirage' de Bachir Mefti", puis le troisième chapitre intitulé "La contradiction et son esthétique", suivi de la conclusion. En fin de compte, les résultats les plus importants de cette recherche sont les suivants : Nous trouvons que la contradiction est un type de contraste entre le sens apparent et le sens caché, et plus le contraste entre les deux est fort, plus la contradiction est intense et belle. Dans la monographie, nous constatons que l'écrivain Bachir Mefti s'est beaucoup appuyé sur le style de la contradiction pour transmettre et représenter ses idées, créant ainsi une atmosphère de découverte du sens mystérieux-
dc.description.abstractWe find that the novelist Bashir Mufti portrays his sufferings and pains during the "Black Decade" period, along with the multidimensional and multifaceted nature of his wounds, as well as the general suffering of the Algerian reality. The apparent stylistic irony embodied in the novel engages the readerin finding hidden meanings, creating pleasure and revealing mysteries. Instead of direct mention and explicit language that create boredom, the novel "Bukhoor Al-Sarab" demonstrates that the phenomenon of irony achieves literary and aesthetic value in the narrative discourse. It functions as a corrective function, aiming for awareness, and sometimes indicating evasion, deception, and the evocation of feelings of mockery, among other aesthetics that make the text diverse, enjoyable, and of literary value. From this standpoint, the research is divided into an introduction, two chapters, one titled "Types of Irony in the Novel 'Bukhoor Al-Sarab' by Bashir Mufti," and the second titled "Irony and its Aesthetics," followed by a conclusion. In conclusion, the research yielded the following important results: We find that irony is a type of contrast between the apparent meaning and the underlying meaning, and the greater the contrast between them, the more intense and beautiful the irony becomes. In the research, it is evident that the novelist Bashir Mufti heavily relied on the use of irony in conveying and depicting his ideas, as the majority of irony types are embodied in his novel "Bukhoor Al-Sarab." This creates an atmosphere of discovering the mysterious meaning.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversite kasdi merbah ouarglaen_US
dc.subjectبشير مفتيen_US
dc.subjectبخور السرابen_US
dc.subjectظاهرة المفارقةen_US
dc.subjectالأبعادen_US
dc.subjectالجماليةen_US
dc.subjectBachir Meftien_US
dc.subjectL'Encens du Mirageen_US
dc.subjectphénomène de la Contradictionen_US
dc.subjectdimensionsen_US
dc.subjectesthétiqueen_US
dc.subjectBachir Muftien_US
dc.subjectdimensionsen_US
dc.subjectirony phenomenonen_US
dc.subjectBukhoor Al-Saraben_US
dc.subjectaestheticsen_US
dc.titleشعرية المفارقة في رواية "بخور السراب" لبشير مفتيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوزيدي شيماء.pdf593,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.