Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34911
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحمداوي, عمر-
dc.contributor.authorورقلي, ليليا-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34911-
dc.descriptionالتخصص: علم الاجتماع تنظيم وعملen_US
dc.description.abstractجاءت هذه الدراسة تتناول موضوع تمثلات الطالب حول الرأس مال الاجتماعي بالمؤسسة الجامعية – دراسة ميدانية على عينة من الطلبة بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح-ورقلة-لمحاولة معرفة مدى إسهام العلاقات والروابط الاجتماعية للطالب داخل الجامعة، عبر مختلف النشاطات التي يقوم بها، ومن أجل ذلك تم طرح التساؤل الأتي: ماهي تمثلات الطالب الإجتماعي للرأس مال الإجتماعي في جامعة قاصدي مرباح ورقلة؟ وإندرجت تحته التساؤلات الفرعية التالية: 1/ كيف تتشكل تمثلات الطلبة للعلاقات الاجتماعية فيما بينهم؟ 2/ هل تساهم تمثلات الطلبة في تفعيل التبادل المعرفي فيما بينهم؟ 3/ هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية لتمثلات الطلبة حول الرأس مال الإجتماعي بحسب متغير التخصص؟ وتم إستخدام أسلوب الحصر الشامل على طلبة أولى ماستر تخصصات علم الاجتماع (علم اجتماع تنظيم وعمل، علم اجتماع تربوي، علم اجتماع إتصال، ديمغرافيا، أنثروبولوجيا). حيث بلغ عددهم 106 طالب، حيث إستخدمنا الإستبيان الإلكتروني، وتم إرساله عبر مواقع التواصل الاجتماعي في كل مجموعات التخصص المذكورة سابقا، وكانت الإجابة على 73 إستبيان، وتم الإستغناء على 33 إستبيان لعدم إستجابة الطلبة، حيث أصبح حجم مجتمع البحث المدروس هو 73طالب من 5 تخصصات من أصل 106 طالب بجامعة ورقلة، وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: -تتشكل تمثلات الطلبة للعلاقات الاجتماعية فيما بينهم تشكل إيجابي-تساهم تمثلات الطلبة في تفعيل التبادل المعرفي فيما بينهم-لايوجد إختلاف في تمثلات الطلبة حول الرأس مال الاجتماعي في التخصصات.en_US
dc.description.abstractThis study, deals with the subject of student representations on social capital at the university institution - afield study on a sample of students at the Faculty of Humanities and Social Sciences at University of Qasdi Merbah-Ouargla - to try to understand the contribution of the social relations and ties of the student within the university, through the various activities he performs. For this reason, the following question was asked: What are that influence a student's representations of social capital at the University of Kasdi Marbah and Ouargla? The following sub-questions were raised: /1 How do student representations form social relationships? /2 Do student sculptures contribute to the exchange of knowledge? /3 Are there statistically significant differences in student representations around social capital by specialty variable? A comprehensive inventory of first master's students in sociology disciplines (organization and work sociology, pedagogical sociology, sociology, communication, demography, anthropology) was used. There were 106 students, and we used an electronic questionnaire sent via social media in all the aforementioned specialty groups, and the answer was 73 questionnaire were dropped because of the lack of response from the students, as the size of the studied research community is 73 students from 5 specialties out of 106 students in Ouargla University. The study reached the following results: - Student representations of social relations among them constitute positive-Student representations contribute to activating the exchange of knowledge among them-There is no difference in student representations about the social capital in the specialties.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالرأس مال الاجتماعيen_US
dc.subjectالعلاقات الاجتماعيةen_US
dc.subjectالتبادل العلميen_US
dc.subjectالطالب الجامعيen_US
dc.subjectالمؤسسة الجامعيةen_US
dc.titleتمثلات الطالب الجامعي حول الرأس مال الإجتماعي في المؤسسة الجامعية - دراسة ميدانية لطلبة أولى ماستر شعبة علم الاجتماع في جامعة قاصدي مرباح -ورقلة -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ouargeli-lilia.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.