Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34933
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorفتيحة, مولاي-
dc.contributor.authorجميلة, زواوي-
dc.date.accessioned2023-11-02T15:15:35Z-
dc.date.available2023-11-02T15:15:35Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34933-
dc.descriptionالتخصص: لسانيات تطبيقيةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدّراسة إلى رصد تفعيل المعجم المدرسي في تنمية الرّصيد اللّغوي والمعرفي للمتعلّم، والتّي عنونت بـ(تفعيل دور المعجم المدرسي في تنمية الرّصيد اللّغوي والمعرفي للمتعلّم، تلاميذ السّنة الأولى من التّعليم المتوسّط عيّنة)، وقد قُسّمت هذه الدّراسة إلى فصلين؛ الفصل النظري والذي تناولنا فيه مصطلحات ومفاهيم الدراسة وأهميّتها، أمّا الفصل التطبيقي فقد حلّلنا وقائع الدّراسة، وختمت بنتائج واقتراح لبعض الحلول.en_US
dc.description.abstractCette étude vise à suivre l’activation du dictionnaire scolaire dans le développement de l’équilibre linguistique et cognitif de l’apprenant, qui était intitulé (activation du rôle du dictionnaire scolaire dans le développement de l’équilibre linguistique et cognitif de l’apprenant, élèves de la première année de l’échantillon de l’enseignement intermédiaire), et cette étude a été divisée en deux chapitres; le chapitre théorique, dans lequel nous avons traité des termes et concepts de l’étude et de son importance, tandis que le chapitre appliqué nous avons analysé les faits de l’étude, et conclu avec les résultats et la suggestion de certains Solutions.-
dc.description.abstractThis study aims to monitor the activation of the school lexicon in the development of the learner's linguistic and cognitive assets. It is titled "Activating the Role of the School Lexicon in the Development of Linguistic and Cognitive Assets of Learners: First-Year Middle School Students as a Sample". The study is divided into two chapters: the theoretical chapter, where we discussed the terms and concepts of the study and their importance, and the applied chapter, where we analyzed the study's findings and concluded with suggestions for some solutions.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversite kasdi merbah ouarglaen_US
dc.subjectالمعجم المدرسيen_US
dc.subjectتنميةen_US
dc.subjectالرّصيد اللّغويen_US
dc.subjectالمعرفيen_US
dc.subjectالمتعلّمen_US
dc.subjectdictionnaire scolaireen_US
dc.subjectdéveloppementen_US
dc.subjectéquilibre linguistiqueen_US
dc.subjectconnaissancesen_US
dc.subjectapprenanten_US
dc.subjectschool lexiconen_US
dc.subjectdevelopmenten_US
dc.subjectlinguistic assetsen_US
dc.subjectcognitive assetsen_US
dc.subjectlearneren_US
dc.titleتفعيل دور المعجم المدرسي في تنمية الرّصيد اللّغوي والمعرفي للمتعلّمتلاميذ السّنة الأولى من التّعليم المتوسط عيّنةen_US
dc.title.alternativeدراسة وصفية تحليليةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
زواوي جميلة.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.