Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35836
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | بوخلوة, باديس | - |
dc.contributor.author | لنصاري, أمباركة | - |
dc.date.accessioned | 2024-03-14T10:33:22Z | - |
dc.date.available | 2024-03-14T10:33:22Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35836 | - |
dc.description | إدارة الاستراتيجية | en_US |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التعلم التنظيمي على الميزة التنافسية في مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليسATM، حيث ضم التعلم التنظيمي الأبعاد التالية: توفير فرص للتعلم المستمر، تشجيع الحوار والمناقشة، تشجيع التعاون والتعلم عن طريق الفريق، إنشاء أنظمة لمشاركة المعرفة والتعلم، تمكين العاملين نحو رؤية مشتركة، ربط المنظمة بالبيئة الخارجية المحيطة بها، القيادة الإستراتيجية الداعمة للتعلم، أما المتغير التابع تمثل في الميزة التنافسية بأبعادها المتمثلة في التكلفة، الجودة، الكفاءة، المرونة، التسليم، الإستدامة. وتم الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع بيانات الدراسة، حيث وجهت لعينة من إطارات مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس ATM ( الجنوب الشرقي)، وقد قدر عدد الاستبيانات التي تم إخضاعها لتحليل 234 إستبياناً. من خلال اختبار فرضيات الدراسة وبالاعتماد على برنامج SPSS توصلت الدراسة إلى وجود أثر لتعلم التنظيمي على الميزة التنافسية. | en_US |
dc.description.sponsorship | The study aimed to investigate the impact of organizational learning on competitive advantage in Mobilis ATM, the cellular phone company. Organizational learning in this context encompasses dimensions such as providing opportunities for continuous learning, encouraging dialogue and discussion, fostering collaboration and team learning, establishing systems for knowledge sharing and learning, empowering employees towards a shared vision, and connecting the organization with its external environment. The dependent variable in this study is represented by competitive advantage and its dimensions, including cost, quality, efficiency, flexibility, delivery, and sustainability. The survey was employed as the data collection tool, directed at a sample of executives from Mobilis ATM, the cellular phone company (Southeast region). A total of 234 surveys were analyzed. Through hypothesis testing and utilizing the SPSS program, the study found evidence of the impact of organizational learning on competitive advantage. | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة قاصدي مرباح ورقلة | en_US |
dc.subject | تعلّم تنظيمي | en_US |
dc.subject | منظمة المتلمة | en_US |
dc.subject | ميزة تنافسية | en_US |
dc.subject | ميزة تنافسية مستدامة | en_US |
dc.subject | مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال ATM | en_US |
dc.subject | Organizational learning | en_US |
dc.subject | learning organization | en_US |
dc.subject | competitive advantage | en_US |
dc.subject | sustainable competitive advantage | en_US |
dc.subject | lgerian Telecommunications Company for Mobile Phones | en_US |
dc.subject | ATM Mobilis | en_US |
dc.title | أثر التعلّم التنظيمي على الميزة التنافسية دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال ATM(الجنوب الشرقي) | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département des sciences de gestion - Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
jeradi-abdellah.pdf | 1,4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.