Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36061
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمحجر, ياسين-
dc.contributor.authorبن قلية, جهينة-
dc.contributor.authorغطاس, شيماء-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36061-
dc.descriptionتخصص علم النفس عمل وتنظيمen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدارسة إلى التعرف على مستوى العبء الذهني والأداء الوظيفي لدى أستاذة التعليم الابتدائي ومعرفة العلاقة الموجودة بين العبء الذهني والأداء الوظيفي ومعرفة إذا كان هناك فروق تعزى لمتغير الأقدمية ولقد بلغ عينة الدراسة 137 أستاذ ،وبما أنا الدراسة وصفية اعتمدنا المنهج الوصفي الارتباطي ،وذالك قمنا بجمع البيانات عن طريق توزيع استبيان متبناة العبء الذهني وأخرى للأداء الوظيفي بعد ما تأكدنا من الخصائص السيكومترية (صدق وثبات الاستبيان). ولمناقشة نتائج الفرضيات استعملنا الأساليب الإحصائية التالية:-المتوسط الحسابي والانحراف المعياري :لتحديد أهمية الدراسة النسبية لاستجابات أفراد عينة الدراسة اتجاه محاور و أبعاد الدراسة. -التكرارات و النسب المئوية :ذلك لوصف الخصائص الشخصية و الوظيفية لأفراد العينة. -قانون النسبة المئوية =عدد التكرارات*100 /المجموع الكلي للعينة. -اختبار ألفا كرونباخ ( Alpha s’Cronbach) لمعرفة ثبات فقرات الاستبيان. -اختبار صدق المقارنة الطرفية لمعرفة صدق البنود. -اختبارtest-t للاختبار العينة واحدة لتأكد من مستوى. -الاختبار الإحصائيANOVA لدراسة الفروق العبء الذهني تعزى لمتغير الاقدمية والأداء الوظيفي تعزى لمتغير الاقدمية. ولقد توصلنا الى النتائج الآتية: _مستوى العبء الذهني منخفض لدى أستاذة التعليم الابتدائي. _ مستوى أداء وظيفي منخفض لدى أستاذة التعليم الابتدائي. _ لا توجد علاقة (منعدمة) بين العبء الذهني والأداء الوظيفي لدى أستاذة التعليم الابتدائي. _ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العبء الذهني لدى أستاذة التعليم الابتدائي تعزي لمتغير سنوات الأقدمية. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأداء الوظيفي لدى أستاذة التعليم الابتدائي تعزي لمتغير سنوات الأقدمية ،ولقد عززنا هذه النتائج ببعض الدراسات السابقة وبعض من الجزء الأدبيات النظرية وقدمنا اقتراحات وتوصيات.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to identify the level ’f mental load and job performance among primary education teachers in Touggourt District, to know the relationship that exists between mental load and job performance, and to know if there are differences due to the seniority variable. The sample of the study reached 137 teachers, and since the study is descriptive, we adopted the descriptive analytical approach. We collected data by distributing a questionnaire based on mental load and another on job performance after we confirmed the psychometric r »pert’es (validity and reliability of the questionnaire). To discuss the results of the hypotheses, we used the following statistical methods : - Arithmetic mean and standard deviation: to determine the relative importance of the study to the responses of the study sample members towards the axes and dimensions of the study. Frequencies and percentages :- -This is to describe the personal and functional characteristics of the sample members. Percentage law = number of repetitions * 100 / total sample -Cronbach’s Alpha test to determine the reliability of the questionnaire items. -Testing the validity of the peripheral comparison to determine the validity of the items. -Test-t test for testing a single sample to c’nfirm the level. -The ANOVA statistical test to study the differences in mental load due to the seniority variable an job performance due to the seniority variable. We have reached the following results; -The level of mental load is low m »ng the primary education teacher in Touggourt District. -Low level of job performance among the primary education teacher in Touggourt District. -There is no (non-existent) relationship between mental load and job performance among the primary education teacher in Touggourt District. -There are no statistically significant differences in the mental load of the primary education teacher in Touggourt District due to the variable years of seniority. There are no statistically significant differences in the job performance of the primary education teacher in Touggourt District due to the variable years of seniority. We have su’ported these results with some previous studies and some of the theoretical literature, a nd we have presented suggestions and recommendations. Mental load, job performance. -Terminology of st-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2024;-
dc.subjectالعبء الذهنيen_US
dc.subjectالأداء الوظيفيen_US
dc.titleالعبء الذهني وعلاقته بالأداء الوظيفي لأساتذة طور تعليم الابتدائي لمقاطعة تقرت دراسة ميدانية في مدينة تقرت.en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghattas-chaima.pdf874,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.