Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36063
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorباوية, نبيلة-
dc.contributor.authorبلخيري, حسينة-
dc.contributor.authorبالخامسة, سايحية-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36063-
dc.descriptionالتخصص : علم النفس عمل وتنظيمen_US
dc.description.abstractتهدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى الاحتراق الوظيفي لدى أساتذة التعليم المتوسط ،في بعضمتوسطات مدينة ورقلة ,حيث اتبعنا المنهج الوصفي في هذه الدراسة كما اعتمدنا في جمع البيانات على استبيان من طرف الطالب(عامر تواتي حمد ), تم إعادة صياغته من طرف الطالبتين. وإخضاعه لبعض التعديلات وعرضه فيما بعد على مجموعة من الأساتذة المحكمين,ثم تم حساب خصائصه السيكومترية (الصدق، الثبات) و التأكد من صلاحيتها، ثم طبق على (93)من الأساتذة في بعض متوسطات مدينة ورقلة. (25)أستاذ و(68)أستاذة, تم اختيار هم بالطريقة العرضية ,وتم الاعتماد في المعالجة الإحصائية للبيانات على المتوسط الحسابي واختبار "ت"لدراسة الفروق والتكرار والنسب المئوية (لوصف العينة ),بحيث أظهرت نتائج الدراسة الحالية إلى: _ وجود مستوى الاحتراق الوظيفي لدى أساتذة التعليم المتوسط مرتفع ، _ لا توجد فروق دالة إحصائيا لمستوى الاحتراق الوظيفي لدى أساتذة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس _ لا توجد فروق دالة إحصائيالمستوى الاحتراق الوظيفي لدى أساتذة التعليم المتوسط تعزى لمتغير المستوى التعليمي _ لا توجد فروق دالة إحصائيا لمستوى الاحتراق الوظيفي لدى أساتذة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الأقدميةen_US
dc.description.abstractThe purpose of the study was to investigate the level of job burnout among middle school teachers in some schools in Ouargla. The descriptive approach was followed in this study, and data were collected through a questionnaire administered by the student (Amer Touati Hamad) that was rephrased by the two students. It was modified and later presented to a group of expert teachers. Its psychometric properties (validity and reliability) were calculated, ensuring its integrity. The questionnaire was then administered to 93 teachers, consisting of 25 male and 68 female teachers, who were selected through convenience sampling. Statistical analysis of the data involved mean calculation, t-test for studying differences, frequency, and percentages for sample description. The results of the current study revealed that... (additional findings).The summary of the study reveals the following findings: - The level of job burnout among middle school teachers is high. - There are no statistically significant differences in the level of job burnout among middle school teachers attributed to gender. - There are no statistically significant differences in the level of job burnout among middle school teachers attributed to educational level. - There are no statistically significant differences in the level of job burnout among middle school teachers attributed to seniority-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2024;-
dc.subjectالاحتراق الوظيفيen_US
dc.subjectأساتذة التعليم المتوسطen_US
dc.titleالاحتراق الوظيفي لدى أساتذة التعليم المتوسط دراسة استكشافية على عينة من الأساتذة ببعض متوسطات مدينة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
belkhamssa-sayhia.pdf820,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.