Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36071
Title: أنماط الشخصية لدى الشباب متعددي الهوية السبرانية دراسة ميدانية لعينة من الشباب بولاية ورقلة (طلبا من جامعة قاصدي مرباح و تلاميذ ثانوية عبيدلي أحمد)
Authors: بوعافية, خالد
قريشي, فاطمة
بن قويدر, اليامنة
Keywords: أنماط الشخصية
الهوية السيبرانية
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024
Abstract: الهدف الرئيسي للدراسة الحالية هو الكشف عن أنماط الشخصية (أ، ب، ج) لدى الشباب متعددي الهوية السيبرانية، والتحقق من تطابق هوياتهم السيبرانية مع هوياتهم الحقيقية. ولتحقيق هذا الهدف، تبنت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تم اختيار العينة بطريقة صدفية وتضمنت 100 شاب مكونمن(50 طالبًا/طالبة و50 تلميذًا/تلميذة من تلاميذ الباكالوريا). تم استخدام استبيان خاص بأنماط الشخصية (أ، ب، ج)، وتم بناء استبيان آخر يرتبط بالهوية السيبرانية. وكانت نتائج الدراسة كالتالي: 1. تبين أن أغلب شباب العينة هوياتهم السيبرانية غير مطابقة مع هويتهم الحقيقية، وكانت نسبة الذين تطابق هوياتهم السيبرانية مع هوياتهم الحقيقية 09%ومتطابق نوعا ما مع الهوية الحقيقة نسبتهم79% وغير متطابق (متنافر) كانت النسبة هي 12%. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الشباب مستخدمي الوسائل التواصل الاجتماعي في(عدد الحسابات، تطابق الحساب مع الجنس وعدد ساعات الاستخدام) تعزى إلى اختلاف أنماط الشخصية. 3. لا توجد علاقة دالة إحصائيا بين أبعاد الشخصية (بعد الاستعجال وبعد الاندماج المهني وبعد التعبير الخارجي عن الانفعالات) والدرجة الكلية المتحصل عليها في الاستبيان الهوية السيبرانية، في حين توجد علاقة عكسية دالة احصائيا بين بعد الإدراكات الاكتئابيةوبعد قمع الانفعالات للدرجة الكلية المتحصل عليها في الاستبيان الهوية السيبرانية. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الشباب مستخدمي الوسائل التواصل الاجتماعيفي (عدد الحسابات، تطابق الحساب مع الجنس وعدد ساعات الاستخدام) الالكترونية لدى الشباب مستخدمين وسائل التواصل الاجتماعي تعزى إلى اختلاف الهوية السيبرانية عن الهوية الحقيقية.
The main objective of the current study is to explore the personality patterns (A, B, C) among young individuals with multiple cybernetic identities and to verify the alignment of their cybernetic identities with their real identities. To achieve this objective, the study adopted a descriptive methodology, where the sample was randomly selected and consisted of 100 youths, including 50 students and 50 bacaloriastudents. A questionnaire was utilized to assess personality patterns (A, B, C), while another questionnaire was developed to assess cybernetic identity. The study results were as follows: 1. It was found that the majority of the youth in the sample have cyber identities that do not match their real identities. The percentage of those whose cyber identities match their real identities is 9%, those whose cyber identities somewhat match their real identities is 79%, and those whose cyber identities do not match at all (incongruent) is 12%. 2. There are no statistically significant differences among the youth who use social media (in terms of the number of accounts, account gender match, and number of usage hours) attributable to differences in personality types. 3. There is no statistically significant relationship between personality dimensions (urgency dimension, professional engagement dimension, and external expression of emotions dimension) and the total score obtained on the cyber identity questionnaire. However, there is a statistically significant inverse relationship between the depressive perceptions dimension and the emotional suppression dimension with the total score obtained on the cyber identity questionnaire. 4. There are no statistically significant differences among the youth who use social media (in terms of the number of accounts, account gender match, and number of usage hours) attributable to the difference between their cyber identity and their real identity.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36071
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kourichi-fatima.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.