Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36085
Title: أساليب تطوير مهارتي الاستماع والتحدث عند معلمي الطور الأول من التعليم الابتدائي
Authors: خمقاني, مباركة
بوعروة, مروة
Keywords: أساليب
مهارة الاستماع
مهارة التحدث
المعلم
الطور الأول من التعليم الابتدائي
méthodes
capacitéd'écoute
capacitéd'expressionorale
enseignant
premier cycle de l'enseignementprimaire
Methods
Listening skill
speaking skill
teacher
first stage of primary education
Issue Date: 2024
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى البحث عن أهم الأساليب التي يستخدمها معلم الطور الأول من التعليم الابتدائي لتطوير مهارتي الاستماع والتحدث، حيث تدور إشكاليتها حول: كيف تسهم الأساليب التي يستخدمها معلم الطور الأول من التعليم الابتدائي في تطوير مهارتي الاستماع والتحدث؟ وللإجابة عن الإشكالية المطروحة اعتمدنا المنهج الوصفي لوصف ظاهرة الأساليب التي يستخدمها المعلم في تطوير مهارتي الاستماع والتحدث وخطة تجسدت في مقدمة وتمهيد للموضوع، ثم قسمنا البحث إلى فصلين فصل نظري يضم مصطلحات ومفاهيم الدراسة، وفصل ميداني تضمن عرض ومناقشة نتائج الاستبيان الموزع على (38) معلما في الطور الأول من التعليم الابتدائي من مختلف المؤسسات وذلك للخروج بأفضل السبل والاقتراحات لتحسينه.
L'étude vise à rechercher les méthodes les plus importantesutilisées par l'enseignant du premier cycle de l'enseignementprimaire pour développer les compétencesd'écoute et d'expressionorale. Son problèmetourneautour de : Comment les méthodesutilisées par l'enseignant du premier cycle de l'enseignementprimairecontribuent-elles au développement de l'écoute. et compétencesorales ? Pour répondre au problèmeposé, nous avonsadoptél'approche descriptive pour décrire le phénomène des méthodesutilisées par l'enseignant pour développer les compétencesd'écoute et d'expressionorale et un plan incarnédansune introduction et unepréface au sujet. Nous avonsensuitedivisé la rechercheendeuxchapitres. , un chapitrethéorique qui comprend les termes et les concepts de l'étude, et un chapitre de terrain qui comprenait la présentation et la discussion des résultats du questionnaire distribué à (38) enseignants du premier degré de l'enseignementprimaire de diverses institutions afind'en arriver à une conclusion. avec les meilleursmoyens et suggestions pour l’améliorer. Il a atteint un ensemble de résultatsdont les plus importantssont : La capacité de parlern’est pas acquise sans la capacitéd’écouter. La forte demandeparmi les enseignants pour des stratégiesmodernesd’apprentissageactif.
This study aims to investigate the most important methods used by teachers in the first stage of primary education to develop listening and speaking skills: How do the methods used by teachers in the first stage of primary education contribute to the development of listening and speaking skills? To answer the question, we adopted the descriptive method to describe the phenomenon of the methods used by the teacher in developing listening and speaking skills and a plan embodied in an introduction and preface to the topic, then we divided the research into two chapters, a theoretical chapter that includes the terms and concepts of the study, and a practical chapter that included presenting and discussing the results of the questionnaire distributed to (38) teachers in the first stage of primary education from various institutions in order to find the best ways and suggestions to improve it. The study came up with a set of findings, the most important of which are: The skill of speaking cannot be achieved without the skill of listening. The high demand of teachers for modern active learning strategies.
Description: التخصص: لسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36085
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوعروة مروة المذكرة النهائية_compressed.pdf1,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.