Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36091
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأحلام, بن الشيخ-
dc.contributor.authorوداد, سالمي-
dc.date.accessioned2024-06-20T09:55:48Z-
dc.date.available2024-06-20T09:55:48Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36091-
dc.descriptionالتخصص: أدب عربي حديث ومعاصرen_US
dc.description.abstractشكّلت المقاومة في رواية "آيات عاشق لمحمد موافي" موضوعا رئيسيا تناوله الروائي بأسلوب متميز، حيث تعددت المقاومة من حيث النوع إلى مقاومة حسيّة وأخرى فكرية، معتمدا على فنيات الرواية التاريخية التي استغل من خلالها قصة أصحاب الأخدود. انقسمت الدراسة إلى مدخل مفاهيمي وفصلين؛ تناول المدخل المفاهيمي مفهوم المشهد والمشهدية باعتبار اللفظ مستعارا من المسرح، ولأن اللوحات التي مثلت هذه المشهديات التي تجسدت في الرواية تقابل المشاهد في المسرحية، وتناول الفصل الأول أنواع المقاومة في الرواية، أما الثاني فبحث في قوة اللغة ودورها في تمرير خطاب المقاومة.en_US
dc.description.abstractLa résistance dans le roman « Ayat Ashiq de Muhammad Muwafi » constituait un sujet principal que le romancier traitait que le romancier traitait manière distincte car la variait en type jusqu'à la résistance sensorielle et intellectuelle s’appuyant sur l’art du roman historique à travers dont il exploitait l’histoire des gens du groove. L’étude a été divisée en une introduction conceptuelle et deux chapitres. L’introduction conceptuelle traitait du concept de scène empruntée au théâtre et parce que les peintures qui représentaient ces incarnées dans le romane correspondent aux scènes. Dans la pièce .le premier chapitre traitait des types de résistance dans le romane tandis que langage et son rôle dans passer la lettre de résistance.-
dc.description.abstractThe resistance in the novel "Ayat Ashiq Mohammad Muafi" was a major topic addressed by the novelist in a distinct manner. The resistance in terms of type varied into sensory and intellectual resistance, drawing on the art of the historical novel through which he exploited the story of the groovers. The study was divided into conceptual entrance and chapters; The conceptual entry dealt with the concept of scene and scene as the word borrowed from the stage, and because the paintings that represented these scenes embodied in the novel met the viewer in the play. Chapter I dealt with the types of resistance in the novel, while the second examined the power of language and its role in passing the discourse of resistance.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversite kasdi merbah ouarglaen_US
dc.subjectمشهدياتen_US
dc.subjectالمقاومةen_US
dc.subjectالحريةen_US
dc.subjectأصحاب الأخدودen_US
dc.subjectآيات عاشقen_US
dc.subjectالروايةen_US
dc.subjectScènesen_US
dc.subjectrésistanceen_US
dc.subjectlibertéen_US
dc.subjectAyat Achiqen_US
dc.subjectceux qui ont des jouesen_US
dc.subjectle romanen_US
dc.subjectScenesen_US
dc.subjectresistanceen_US
dc.subjectfreedomen_US
dc.subjectpeople of the grooveen_US
dc.subjectAyat Ashiqen_US
dc.subjectthe novelen_US
dc.titleمشهديات المقاومة في رواية آيات عاشق لمحمد موافيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
سالمي وداد.pdf613,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.