Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36343
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحجاج, عمر-
dc.contributor.authorبوخلط, سوسن-
dc.contributor.authorغطاس, توبة-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36343-
dc.descriptionتخصص :علم النفس التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى البحث عن العلاقة بين اتخاذ القرار والتوافق الدراسي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي "دراسة ميدانية بتقرت،بلدة عمر" ومعرفة الفرق بين اتخاذ القرار والتوافق الدراسي تبعا لمتغير الجنس والتخصص الدراسي من مختلف الشعب ،حيث تكونت عينة الدراسة من (150)تلميذ وتلميذة تم اختيارهم بطريقة عينة قصدية ،كما استخدمت في هذه الدراسة أداتان هما: اتخاذ القرار ل "إسلام معروف " ومقياس التوافق الدراسي ل "أولاد شايب مروة وحميمو هاجر" فاعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي العلائقي ،ولأجل اختبار الفرضيات تم استخدام بعض الأساليب الإحصائية الآتية: معامل ارتباط سيبرمان و معامل ارتباط بروان،واستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (20.0spss ) وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية : -توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين اتخاذ القرار والتوافق الدراسي . -لا تختلف العلاقة بين اتخاذ القرار والتوافق الدراسي لدى تلاميذ البكالوريا باختلاف الجنس. -لا تختلف العلاقة بين اتخاذ القرار والتوافق الدراسي لدى تلاميذ البكالوريا باختلاف التخصص .en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to search for the relationship between decision-making and academic adjustment among third-year secondary school students, a field study in Touggourt, the town of “Omar,” and to find out the difference between decision-making and academic adjustment according to the variable of gender and academic specialization from different populations. The study sample consisted of (150) male and female students who were selected. In a purposive sampling method, two tools were used in this study: decision-making for “Islam Marouf” and the academic compatibility scale for “Awlad Shayeb Marwa and Hamimo Hajar.” The study relied on the descriptive, relational approach, and in order to test the hypotheses, some of the following statistical methods were used: Spearman correlation coefficient, Brown correlation coefficient, and using the Statistical Package for the Social Sciences program The study concluded the following results. There is no statistically significant relationship between decision making and academic adjustment There are statistically significant differences in decision-making and academic adjustment among baccalaureate students due to one variable Sex.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2024-
dc.subjectاتخاذ القرارen_US
dc.subjectالتوافق الدراسيen_US
dc.subjectتلاميذ الأقسام النهائيةen_US
dc.titleاتخاذ القرار وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي دراسة ميدانية بثانوية تيجيني محمد بن لخضر بتقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukhellat-soucen.pdf691,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.