Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36750
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبايوسف, مسعودة-
dc.contributor.authorدليلي, وردة-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36750-
dc.descriptionتخصص: إتصال جماهيري والوسائط جديدةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مصادر التي يعتمد عليها الأساتذة لمعرفة تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم الجامعي و إلى مراحل انتشار فكرة استخدام الذكاء الاصطناعي وأيضا لمعرفة خصائص و مميزات الذكاء الاصطناعي في التعليم الجامعي ،وفي اطار ذلك تم الاعتماد على المنهج الوصفي وعلى العينة القصدية المتمثلة في أساتذة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بكل تخصصات بجامعة قاصديمرباح ورقلةالتي بلغ عددها 40مفردة ، وكأداة لجمع البيانات استخدمنا استمارة الاستبيان ، ولاستكمال جوانب الدراسة قمنا بتقسيمها إلى فصلين، الأول متمثل في الإطار المنهجي و الفصل الثاني فقد خصص للجانب التطبيقي ، وقد توصلنا من خلاله إلى النتائج التالية:  أظهرت نتائج الدراسة أن مصادر التي يعتمد عليها الأساتذة لمعرفة تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم الجامعي هي الكتب والمصادر العلمية.  كشفت الدراسة إلى وجود مراحل انتشار فكرة الذكاء الاصطناعي من حيث تبني الفكرة وتجربتها في البحث العلمي . بينت النتائج الدراسة أن خصائص ومميزات الذكاء الاصطناعي في التعليم الجامعي تراوح اتجاه بين المحايد والإيجابية.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to identify the sources that professors rely on to learn about artificial intelligence applications in higher education، the stages of the spread of the idea of using artificial intelligence، and the characteristics and advantages of artificial intelligence in higher education. In this context، the descriptive approach was adopted، and the purposive sample was used، which is represented by the professors of the College of Humanities and Social Sciences in all specializations at QadiMrabah University in، which numbered 40 individuals. A questionnaire was used as a tool for data collection. To complete the aspects of the study، it was divided into two chapters، the first of which is represented by the methodological framework، and the second chapter was devoted to the applied aspect. The study reached the following results: • The results of the study showed that the sources that professors rely on to learn about artificial intelligence applications in higher education are books and scientific sources. • The study revealed that there are stages of the spread of the idea of artificial intelligence in terms of adopting the idea and experimenting with it in scientific research. • The results of the study showed that the characteristics and advantages of artificial intelligence in higher education ranged between neutral and positive.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالذكاء الإصطناعيen_US
dc.subjectالتعليمen_US
dc.subjectالجامعيen_US
dc.titleاتجاهات الأساتذة الجامعيين نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم الجامعي دراسة ميدانية على عينة من أساتذة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
delili-warda.pdf3,87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.