Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36979
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Mohamed Ben Bezziane | - |
dc.contributor.advisor | BasmaHamrouni | - |
dc.contributor.author | Boussaid, Hadjer | - |
dc.contributor.author | Djoudi, Dalale | - |
dc.contributor.author | Reguig, Nada | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-01T08:55:48Z | - |
dc.date.available | 2024-10-01T08:55:48Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Faculté des Nouvelles Technologies de l’Information et de la Communication | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36979 | - |
dc.description | Industrial Computer Science | en_US |
dc.description.abstract | This thesis explores the application of Long Short-Term Memory (LSTM) models to predict vehicle trajectories, aiming to optimize urban transportation systems and enhance the deployment of Mobile Edge Computing (MEC) units in smart city environments. The research utilizes a comprehensive dataset comprising GPS coordinates of taxis in San Francisco, processed into time series data for predictive modeling. Through meticulous experimentation, the thesis demonstrates the superior performance of LSTM models over traditional Simple Recurrent Neural Networks (RNNs) in predicting vehicle positions with high accuracy. These predictions are crucial for determining optimal locations for MEC units, which are strategically hosted on or near 5G antennas to improve data throughput and reduce communication latency. By clustering the predicted positions, the study provides a framework for efficient MEC placement, contributing to the reduction of network congestion and enhancement of urban infrastructure management. This work not only highlights the capabilities of LSTM models in real-time data analysis but also underscores their potential in supporting the infrastructure for next-generation wireless networks in urban settings. | en_US |
dc.description.abstract | تستكشفهذه األطروحة تطبيق نماذج الذاكرة قصيرة األمد طويلة األمد ( LSTM)للتن بؤ بمساراتالمركبات، بهدف تحسين أنظمة النقل الحضري وتعزيز نشر وحدات الحوسبة المتنق لةعل ى الحافة( MEC) في بيئات المدينة الذكية. تستخدم البحث مجموعة بيانات شاملة تتضمن إح داثياتGPS لسياراتاألجرة في سان فرانسيسكو، تم معالجتها إلى بيانات متسلسلة زمنيًا للنمذجة ا لتنبؤية.من خ الل التجاربالمدققة، تُظهر األطروحة أدا ً ءمتفوقًا لنماذج LSTM على الشبكات العصبية ا لتكرارية البسيطة( RNNs) التقليدية في التنبؤ بمواقع المركبات بدقة عالية. هذه التنبؤات ضرو ريةلتح ديد المواقعالمثلى لوحدات MEC ،التي يتم استضافتها على أو بالقرب من هوائيات الجيل ال خامسلتحسين معدالتنقل البيانات وتقليل تأخيرات االتصال. من خالل تجميع المواقع ا لمتوقعة،تقد مالد راسةإطا ً را لوضعMEC بكفاءة، مما يسهم في تقليل ازدحام الشبكة وتعزيز إدارة البنية التحتية ال حضرية.ال تس لط ضا هذهالعمل الضوء فقط على قدرات نماذج LSTM في تحليل البيانات الزمنية الحقيقية ولك نهاتؤكد أي ً علىإمكانياتها في دعم البنية التحتية لش بكاتالجيل الالحق الالسلكية في البيئات ا لحضرية. | - |
dc.description.sponsorship | Department of Computer Science and Information Technologies | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | UNIVERSITE KASDI MERBAH OUARGLA | en_US |
dc.subject | Long Short-Term Memory (LSTM) | en_US |
dc.subject | Mobile Edge Computing (MEC) | en_US |
dc.subject | dataset | en_US |
dc.subject | Simple Recurrent Neural Networks (RNNs) | en_US |
dc.title | Optimizing MEC Deployment Using Vehicle Density: A Deep Learning Approach | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département d'informatique et technologie de l'information - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BOUSSAID_DJOUDI_REGUIG.pdf | Industrial Computer Science | 4,42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.