Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/3944
Title: اثر تبني فلسفة التسويق الأخضر في تحسين الأداء البيئي للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الصغيرة و المتوسطة بكل من ولايتي ورقلة و غرداية
Authors: صفية قاجة
Keywords: ,أداء بيئي، تسويق اخضر، مؤسسات صغيرة و متوسطة. environmental performance, green marketing, small and medium enterprises.
Issue Date: 26-Jun-2013
Series/Report no.: 2013;
Abstract: تواجه المؤسسات الصغيرة و المتوسطة مهمة صعبة و هي كيفية انجازها لوظائفها بطريقة تكفل حماية البيئة من التلوث الناتج عنها ، و بذلك تهدف هذه الدراسة إلي إبراز اثر تبني فلسفة التسويق الأخضر من طرف المؤسسات الصغيرة و المتوسطة على أدائها البيئي ، و لتحقيق هذا الهدف استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي ،و قمنا بتطبيق هذه الدراسة على عينة من المؤسسات الصغيرة و المتوسطة في كل من ولايتي ورقلة وغرداية عددها (30) مؤسسة و ذلك من خلال توزيع استبيان على أصحاب هذه المؤسسات و تكون من (28) فقرة ، ولتحليل البيانات واختبار الفرضيات تم استخدام برنامج spss، و لقد توصلنا في الأخير إلى مجموعة من النتائج أهمها: نفي الفرضية القائلة أنها توحد علاقة ذات دلالة إحصائية بين اهتمام المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بالتسويق الأخضر خصائص المجيب، وذلك نتيجة رفض الفرضيات الجزئية. نفي الفرضية القائلة أنها توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تبني التسويق الأخضر خصائص المؤسسة الصغيرة والمتوسطة وذلك نتيجة رفض الفرضيات الجزئية . توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الاتجاهات نحو التسويق الأخضر و انعكاسه على الأداء البيئي للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة عند مستوى الدلالة ( 0,01 ≤ α) . لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تبني التسويق الأخضر و قياس و تقييم الأداء البيئي للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة و هي غير دالة إحصائية عند مستوي الدلالة ( 0,01 ≤ α) . Summary of the study: Facing SME difficult task and is how to fulfill its functions in a manner to ensure the protection of the environment from pollution resulting, thereby This study aims to highlight the impact of the adoption of the philosophy of green marketing by SME on their environmental performance, and to achieve this goal we used a descriptive approach analytical, and we applied this study on a sample of SMEs are active in all of the state of Ouargla and the Ghardaia number (30) Foundation and through the distribution of a questionnaire to the owners of these institutions and be one of the (28) items, and data analysis and hypothesis testing was Using SPSS program, and we have found in the last set of results, including: A) deny the premise that it unites a statistically significant relationship between the interest of small and medium enterprises marketing green properties respondent, as a result of the partial rejection of hypotheses. B) deny the premise that they are no statistically significant relationship between the adoption of green marketing characteristics of small and medium-sized enterprise as a result of reject hypotheses tribute. c) there is a statistically significant relationship between attitudes towards green marketing and reflection on the environmental performance of small and medium enterprises at the level of significance 0,01) ≤( α . D) There is no statistically significant relationship between the adoption of green marketing, measurement and evaluation of the environmental performance of small and medium enterprises and is not statistically significant at the level of significance 0,01) ≤( α .
URI: http://hdl.handle.net/123456789/3944
ISSN: h
Appears in Collections:Département des sciences de gestion

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_kaja_safia.pdf3,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.