Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/5043
Title: الرقابة القضائية على اعمال سلطات الضبط المستقلة
Authors: بركبية حسام الدين
بوبكر خلف
Keywords: السلطات الإدارية المستقلة
رقابة القاضي الإداري
الهيئات العمومية الوطنية
رقابة القاضي العادي
تحديد الإختصاص
المواعيد
autorités administratives indépendante
control du juge administratif
supervision du juge ordinaire
l’institutions publiques nationale
compétences
des délais
The Independent Administrative Authorities
administrative judge control
ordinary judge control
national public bodies
in determining the jurisdiction
whether
Issue Date: 9-Sep-2014
Series/Report no.: 2014;
Abstract: ملخص: تمثل السلطات الإدارية المستقلة هيئات جديدة خولها المشرع ضبط وتنظيم قطاعات ذات أهمية كالجانب المالي, أو الاقتصادي, أو الإعلامي, حيث ا المنظومة الوطنية سواء القانونية أسند لها المشرع بذلك مهام كانت من اختصاص السلطة التنفيذية نتيجة لتحول دور الدولة على ضوء المتغيرات التي شهد أو الاقتصادية. سية, إلا أنه وحرصا من المشرع لاستقلالية تجاه السلطة التنفيذية فهي لا تخضع لا للرقابة الوصائية أو للرقابة الر تتمتع هاته السلطات في معظمها عتبارها تدخل ضمن الهيئات العمومية الوطنية, ا لرقابة القاضي الإداري على مستوى مجلس الدولة كأصل على المحافظة على مبدأ الشرعية, أخضع تصرفا عتباره القاضي الطبيعي لهذه المنازعات. وكاستثناء رقابة القاضي العادي وذلك لحسن سير العدالة تبين لنا من خلال هذه الدراسة عدم توحيد القواعد العامة التي تحكم منازعات هذه السلطات الحديثة, حيث تعرف فوضى في تحديد الاختصاص, الإجراءات, المواعيد, التأرجح بين تطبيق قواعد القانون الخاص و الإحالة إلى قواعد القانون العام. Résumé : Les autorités administratives indépendantes crée par législateur dans le but la maitrise de la régulation des secteurs importants tels que les finances, l’économie et l’information, c’est nouvelle institutions doté large prérogatives par au rapport au pouvoir exécutif hiérarchique et du tutelle. Par ailleurs et dans le souci de législateur pour le principe de l’égalité, à conditionner ou bien soumis ses actes et ses actions au control du juge administratif, comme l’institutions publiques nationale, néanmoins, c’est compétence son institué sur un ensemble des bases réglementaires relatif à la nature de c’est autorités et ou dispositions juridiques d’un part exclue la supervision du juge ordinaire pour la bonne marche de la justice et cela comme étant le juge compétent pour ces contentions. De plus, l’hétérogénéité des règles générales régissant leurs contentieux a conduit à une anarchie dans la délimitation des compétences, des procédures, des délais, et le basculement entre l’application des règles de droit privé et celles de droit privé et celles de droit public. Summary : The Independent Administrative Authorities represent new bodies which are mandated by the legislature to control and organize importance sectors, financial , economic, media where the legislator assigned liot some functions which are normally assigned by the executive authority as a result of the transformation of the role of the State in the light of the changes in the national system whether legal or economic. most of these, authorities are independent from the executive authority. they are not subject to no control or custodian party presidential control, however, in the interest of the legislature to maintain the principle of legality, he subjected its actions to administrative judge control at the level of the Council of the State as an asset as within national public bodies, and as an exception the ordinary judge control, for the functioning of justice as the main judge of such disputes. through this study, we discovered the non-uniform of general rules which govern the disputes of modern authorities, where there is chaos in determining the jurisdiction, regulation, whether applying the rules of the special law or the general law
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/5043
ISSN: h
Appears in Collections:Département de droit - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
berkiba-hossam-eldinne.pdf737,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.