Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8116
Title: العجز المتعلم وعلاقته بالرسوب الدراسي دراسة ميدانية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة- متليلي
Authors: محمد الساسي الشايب
عاشور نادية
Keywords: العجز المتعلم
الرسوب الدراسي
Issue Date: 2014
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على ظاهرة العجز المتعلم في علاقتها ببعض المتغيرات الديمغرافية والأكاديمية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة متليلي وللتحقق من أهداف الدراسة أعدت الباحثة مقياسا لقياس الظاهرة تم تطبيقه على عينة استطلاعية بلغت 227 تلميذا معيدا بمختلف المستويات الدراسية للمرحلة الثانوية بثانويات مدينة متليلي. أسفرت الدراسة الاستطلاعية عن ملاءمة المقياس لأغراض الدراسة، وتمتعه بثبات وصدق عاليين وتم اعتماد التحليل العاملي لحساب الصدق. و معامل ارتباط برسون ومعامل ألفا كرومباخ لحساب الثبات. أجريت الدراسة الأساسية على عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية بمختلف المستويات الدراسية بثانوية علال بن بيتور بمتليلي، بلغ قوامها 122تلميذا معيدا و117تلميذا غير معيد تم سحبها بطريقة المعاينة العشوائية الطبقية. وبما أن البحث يتناول ظاهرة العجز المتعلم لدى عينة من التلاميذ في علاقتها ببعض المتغيرات الديمغرافية والأكاديمية تم اعتماد المنهج الوصفي لمناسبة الموضوع. وقد تم جمع البيانات وتحليلها وفق نظام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية ( v19 (spss وذلك باستخدام الاختبارات التالية:( اختبار"ت" للعينات المستقلة، تحليل التباين الأحادي، تحليل التباين الثنائي،التحليل العاملي). وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية: 1 - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التلاميذ المعيدين وغير المعيدين في درجات العجز المتعلم. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور و الإناث في درجات العجز المتعلم لدى التلاميذ المعيدين. 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التخصصات الدراسية في درجات العجز المتعلم لدى التلاميذ المعيدين. 4 - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المستويات الدراسية في درجات العجز المتعلم لدى التلاميذ المعيدين. 5-توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات العجز المتعلم لدى التلاميذ المعيدين باختلاف الحالة الاجتماعية. 6- لا توجد فروق بين الذكور و الإناث في درجات العجز المتعلم باختلاف الحالة الاجتماعية لدى أفراد عينة الدراسة. 7- لا توجد فروق بين التخصصات الدراسية في درجات العجز المتعلم باختلاف المستوى الدراسي لدى أفراد عينة الدراسة.
The present study aimed to identify the phenomenon of learned helplessness in relation to some demographic variables and academic among a sample of high school students in Metlili . To investigate the objectives of the study researcher prepared a barometer to measure the phenomenon has been applied to a sample exploratory reached 227 students who failed levels of study at the secondary City Metlili . Resulted in the scoping study on the adequacy of the scale for the purposes of the study , and enjoyment firmly and sincerely prohibitively high factor analysis was adopted to calculate the honesty. And Pearson 's correlation coefficient and the coefficient alpha Krumbach to calculate stability . The study was conducted on a sample of the basic high school students in various grade levels high school Allal Benbitour metlili , the strength of 122 students and 117 students deposit was withdrawn successful way stratified random sampling . As the research deals with the phenomenon of learned helplessness among a sample of students in relation to some demographic variables and academic descriptive approach has been adopted on the occasion of the subject. Data was collected and analyzed in accordance with the system of the Statistical Package for the Social Sciences(V19 )spss using the following tests : (Test "T" for independent samples , analysis of variance , analysis of variance duo , factor analysis ) . The study yielded the following results : 1 - There are significant differences between students who failed and successful students in grades learned helplessness . 2 - There were statistically significant differences between males and females in grades learned helplessness among a sample of students who failed . 3 - There are significant differences between the disciplines of study in the degree of learned helplessness among students repeaters . 4 - There were statistically significant differences between the levels of study in the degree of learned helplessness among pupils repeaters . 5 - There were statistically significant differences in the degree of learned helplessness among students Alrasepen depending on marital status . 6 -There were no differences between males and females in different degrees of learned helplessness social status among the members of the study sample. 7 -There are no differences between the academic disciplines in different degrees of learned helplessness study level among the members of the study sample.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8116
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
achour_nadai.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.