Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8341
Title: قلق الماء وعلاقته بدافعية التعلم " دراسة ميدانية على طلبة السنة الأولى ليسانس للسنة الجامعية 2013-2014 - ورقلة- "
Authors: دودو بـلقاسم
طلاب, ربيع
قصري, صابر
Keywords: قلق الماء
دافعية التعلم
Learning Motivation
Concern wate
Issue Date: 2014
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الخوف من الماء و علاقته بدافعية التعلم بحيث نجد نسبة القلق من الماء عند المبتدئين في تعلم السباحة كبيرة و متفاوتة . وعليه فإن أهمية هذا البحث تكمن في إيجاد العلاقة بين القلق من الماء و دافعية التعلم ومدى مراعاة الأساتذة لهذه الظاهرة التي من شانها إعاقة عملية التعلم وكذلك جعل هذا البحث بوابة لبحوث جديدة مستقبلية . ولقد استخدمنا المنهج الوصفي ، الدراسة المسحية ، اعتمدنا عينة استطلاعية تكونت من 20 طالب أزيلت من خلالها العبارات التي لا تخدم هدف البحث وثبت من خلال الاختبار صدق و ثبات المقياسين ،وبعد القيام بالدراسة اتضح لنا من خلال النتائج أن هناك علاقة ذات دلالة-إحصائية بين قلق الماء و دافعية التعلم لعينة الدراسة والمتمثلة في طلبة السنة الأولى ليسانس لمعهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية والبالغ عددهم 99 طالب ، ومن اجل الدراسة ومعرفة مستوى القلق لدى المتعلمين قمنا باستعمال أساليب إحصائية تمثلت في معامل الارتباط بيرسون ، معامل كاي تربيع ، واستنتجنا أن هناك علاقة إرتباطية عكسية بين نتائج القلق و دافعية التعلم و قد كانت على درجة كبيرة من الصدق ، هذا من خلال نتائج البيانات المتوصل إليها عبر إجابات عينة البحث على أداة الدراسة ، و توصلنا إلى انه هناك انعكاس للخوف على دافعية تعلم الطالب فكلما كانت درجة الخوف كبيرة تكون نسبة دافعية التعلم لدى الطالب منخفضة و العكس صحيح.
The study aimed to identify the level of fear of the water and its relationship to learning motivation, so that we find the percentage of water concern when novices learn to swim in a large and varied. Thus, the importance of this research lies in finding the relationship between Concern water and the motivation to learn and teachers to take into account the extent of this phenomenon, which would hinder the learning process as well as make this search a gateway to new research for the future. We have used the descriptive approach, the survey, we adopted the sample reconnaissance consisted of 20 students were removed from which the phrases that do not serve the goal of research and proven through testing the sincerity and the stability of the two scales, and after doing the study we found out through the results that there is a significant relationship - differences between concern water and motivation to learn and study sample of students in the first year of the Bachelor of Science Institute and techniques of physical activities and sports and adult Numbered 99 students, in order to study and know the level of anxiety of learners, we use statistical methods was the Pearson correlation coefficient, coefficient of Chi square, and we concluded that there is a correlation inverse between the results of anxiety and motivation to learn and has been a high degree of honesty, this through data results reached through the answers to the research sample study tool, and we reached it there a reflection of the fear on the motivation of student learning higher the degree of fear a large proportion of the students' motivation to learn low and vice versa
Description: جامعة قاصدي مرباح - ورقلة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية قسم النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8341
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gassri_talab.pdf1,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.