Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8424
Title: أثـر المكـتسبات اللـــغــوية للمرحلة التحضيرية في تحقيق ملمح الدخول للسنة الأولى ابتدائي
Authors: بن خرور, خيرالدين
Keywords: المكتسبات اللغوية
ملمح الدخول
نشاط القراءة
نشاط التعبير الشفهي
نشاط الكتابة
linguistique
gains de fonctionnalité d'entrée
lecture et écriture
expression orale
linguistic –
gains entry feature
the activityof reading
activity of oral expression
activity of writing
Issue Date: 2015
Abstract: هذا البحث ـالموسوم بـ:أثر المكتسبات اللغوية للمرحلة التحضيرية في تحقيق ملمح الدخول إلى السنة الأولى ابتدائي في الأنشطة اللغوية ـ يسعى إلى الكشف عن مدى اختلاف اكتساب اللغة العربية لدى تلاميذ السنة الأولى ابتدائي بين المستفيدين من التربية التحضيرية وغير المستفيدين منها ولصالح من؟،وذلك من أجل الوقوف على مدى تحقيق الكفاءات اللغوية المستهدفة في السنة الأولى ابتدائي ،وأهمية التربية التحضيرية في ذلك. وقد حوت هذه الدراسة على جانبين :جانب نظري سار لبيان واقع التمفصل بين التحضيري والسنة الأولى ابتدائي من خلال مضامين ومتطلبات تدريسهما بالتركيزعلى ملمح اكتساب اللغة العربية بهما، بعد بيان لأهم المقاربات النظرية المفسرة لاكتساب اللغة،وأثرالمكتسبات اللغوية للمرحلة التحضيرية في السنة الاولى ابتدائي . أما الجانب التطبيقي فاتجه إلى اختبار الفرضيات المقدمة في الإشكالية حول مدى تحقيق ملمح الدخول إلى السنة الأولى ابتدائي في أنشطة اللغة العربية الثلاثة: القراءة والتعبير الشفهي والكتابة من خلال اعتماد درجات التحصيل المقدمة من قبل الأساتذة لعينة عشوائية مكونة من 160 تلميذا في السنة الأولى ابتدائي بين المستفيدين من التحضيري وغير المستفيدين منه بمدارس مدينة باتنة للموسم الدراسي 2013_2014 . وأسفرت النتائج من خلال الدلالة الإحصائية لـ(كا مربع )على وجود فروق بين المستفيدين من التحضيري وغير المستفيدين منه لصالح المستفيدين من التحضيري ،وهذا ما يبين أهمية مرحلة التربية التحضيرية في اكتساب اللغة العربية،واثر ذلك على المستويات اللاحقة خصوصا السنة الأولى ابتدائي .
This research subject to: the impact of the gains of the preparatory phase in achieving access to feature the first year primary linguistic activities seeks to detect the different Arabic language acquisition among pupils in the first year primary beneficiaries of preparatory education and not beneficiaries and for whom?, in order to determine the extent to which linguistic competencies targeted in the first year of primary and preparatory education so important. This study contained two aspects: the theoretical side marched to a real coordination between the preparatory and first year primary through the contents and requirements of teaching focused on Arabic language acquisition feature, the following statement of the major theoretical approaches to interpreting language acquisition, the impact of the language gains for the preparatory phase in the first year of primary school. The applied side, head to test the assumptions made in the problem of how to achieve feature access to the first year of primary school in three Arabic language: reading, writing and oral expression through scores uncollectible by a random sample consisting of professors, 160 pupils in the first year primary beneficiaries and non-beneficiaries of the preparatory schools of the city of Batna for the school year 2013_2014. The results yielded by statistical significance to (Ka box) on the differences between beneficiaries and non-beneficiaries of the interest of the beneficiaries of the Foundation, and this shows the importance of the preparatory stage of education in Arabic, language acquisition and its effect on subsequent levels, especially the first year of primary school.
de cette recherche sous réserve : l'impact des gains de la phase préparatoire à la réalisation des accès pour les activités linguistiques primaire de première année en vedette cherche à détecter l'acquisition de la langue arabe différentes parmi les élèves dans les premiers bénéficiaires d'enseignement préparatoire et d'autres bénéficiaires et pour qui?, afin de déterminer dans quelle mesure quelles compétences linguistiques ciblés dans la première année d'enseignement primaire et préparatoire si important. Cette étude comprend deux aspects : l'aspect théorique ont défilé à une véritable symétre entre l'année préparatoire et la première primaire à travers le contenu et les exigences d'enseignement axé sur la fonction acquisition de langue arabe, la déclaration suivante des grandes approches théoriques à interpréter l'acquisition du langage, l'impact des gains la phase préparatoire à la première année d'école primaire. Le côté appliqué, la tête à tester les hypothèses formulées dans le problème de la façon d'obtenir l'accès aux fonctions de la première année d'école primaire en trois langue arabe : expression orale, lecture et écriture par le biais de notes non recouvrables par un échantillon aléatoire constitué de professeurs, 160 élèves en premières année bénéficiaires de premier rang et les non-bénéficiaires des écoles primaires de la ville de Batna pour l'année scolaire 2013_2014. Les résultats générés par la signification statistique (boîte de Ka) sur les différences entre les bénéficiaires et non-bénéficiaires de l'intérêt des bénéficiaires de la Fondation et cela montre l'importance de la phase préparatoire de l'enseignement en arabe, acquisition du langage et ses effets sur les niveaux suivants, surtout la première année d'école primaire
Description: تعلیمیة اللغة العربیة وتعلمیتها
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8424
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ben_kherour_khair_edddin.pdf3,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.