Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8454
Title: Contribution du Profil et des Compétences Entrepreneuriales à la Réussite des Petites et Moyennes Entreprises en Algérie
Authors: SIAGH, Ahmed Ramzi
DAOUI Cheikh
Keywords: خصائص المقاول
النجاح المقاولاتي
المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
النمذجة بالمعادلات الهيكلية (SEM)
Entrepreneur’s traits
Entrepreneurial success
SME’s
SEM
Issue Date: 12-Oct-2014
Series/Report no.: 2014;
Abstract: لقد أضحىميدان الروح المقاولتية من مجالات البحث العلمي الأكثر اهتماما،وقد حظيت خصائص المقاول بعناية مميزة في تلك الدراسات. تحاول هذه الأطروحة القاء الضوء على ميزات المقاولوالمقاولاتية، وفي إطار نجاعة المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ومدى اندماج الخصائص الذاتية وقدرات المقاول في النجاح المقاولاتي. تم هذا البحث من خلال دراسة تجريبية نوعية وكمية لقياسات تنتسب لخصائص المقاولين والنجاح المقاولاتيمنتهجين أساليب النمذجة بالمعادلات الهيكلية (SEM)،وذلك بالاستعانة بعينة من المقاولبن الجزائريين المستخرجة من قاعدة البيانات (GEM). بينت نتائج البحث ان دوافع وتوجه وإدراك المقاولبن عناصر مترابطة وأكثر تأثيرا على النجاح المقاولاتي. قد تساعد هذه النتائج على المستوى النظري في إعادة هيكلة التوجه البحثي في ميدان الروح المقاولتية وعلى المستوى التطبيقي قد يجد أصحاب القرار مناهج جديدة لتعزيز ودعم نشاط المقاولة.The researches on entrepreneurship have become more and more intense, and the Entrepreneur’s Traits have received lots of attention from scholars. This thesis explores notion on entrepreneur profiles, entrepreneurship traits and SME’s performance and economic growth framework either strengthen or diminish the relationship between individual factors and entrepreneurial success. This thesis empirically studied the relationship between Entrepreneur’s traits and entrepreneurial success building on qualitative research and quantitative study using a structural equation modeling (SEM) approach based on valid sample data from Algerian Entrepreneur obtained from the Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Our findings reveal that motivations, orientations and perceptions are all associated with entrepreneurial success. The contributions of this research are both conceptual (pointed out possible research direction in the future on entrepreneurship theory) and practical (relating to the design of policies to promote entrepreneurial activities)
Description: Université KasdiMerbahde Ouargla Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et Sciences de Gestion
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8454
ISSN: YA
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SIAGH-Ahmed-Ramzi-Doctorat.pdf4,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.