Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8457
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن زاهي منصور-
dc.contributor.authorلقوقي, الهاشمي-
dc.date.accessioned2015T11:03:35Z-
dc.date.available2015T11:03:35Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8457-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.description.abstractهذه الدراسة تسلط الضوء على مفهوم المهارات الاجتماعية، الذي يعتبر من المتغيرات التي يهتم بها علم النفس الايجابي، كما تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج مقترح في الألعاب التربوية لتنمية بعض المهارات الاجتماعية لأطفال التربية التحضيرية. تكونت عينة الدراسة من (52) طفلاً سنهم بين 5 و6 سنوات، مقسمين بالتساوي إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، وتم تثبيت بعض المتغيرات الدخيلة بين المجموعتين : العمر، الذكاء، الترتيب الميلادي، المستوى التعليمي للوالدين. واستخدمت الدراسة مجموعة من الأدوات تتمثل في: مقياس جودإنف هاريس للذكاء، واستمارة بيانات الطفل، ومقياس المهارات الاجتماعية المصور بالإضافة إلى البرنامج التدريبي. واعتمدت الدراسة الحالية المنهج التجريبي واستخدمنا تصميم المجموعة الضابطة غير العشوائية ذو الاختبارين قبلي وبعدي، وتمت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي(SPSS) وتم اختبار الفرضيات بحساب اختبار (ت) واختبار (كا2) وتحليل التباين المشترك و مربع ايتا(η2). وانتهت الدراسة الى التحقق من فاعلية البرنامج المقترح، حيث تحسنت المهارات الاجتماعية لأطفال المجموعة التجريبية، وكانت نتائج الدراسة كما يلي: 1- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المهارات الاجتماعية. 2- لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة في القياسين القبلي و البعدي على مقياس المهارات الاجتماعية. 3- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس المهارات الاجتماعية. 4- لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس المهارات الاجتماعية. وعلى أساس هذه النتائج، اختتمت هذه الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية .en_US
dc.description.abstractThis study sheds light on the concept of social skills that is considered as one of the most interesting variables of positive psychology ,also this study aims to investigate the effectiveness of a proposed program in educational games for developing some social skills to Preparatory Educational Children. The understudy sample takes 52 children between 5-6 years old, divided equally into two groups; one is an experimental and the other is a control. Focus on the installation of some extraneous variables between the two groups: age, IQ, ranking AD and the educational level of the parents. This study uses a range of materials such as: Goodenough – Harris Drawing Test , the child form data , the photographer measure of social skills and the training program. This current study has applied an experimental method relaying on the design of unrandomly control group of the two pre and post tests. Moreover the statistical data are treated by the program (SPSS). The hypotheses are examined by the calculating the (T) test, (Chi-squared) test and the analysis of covariance and square ETA (η2). In the overall conclusion, the results show obviously the effectiveness of the proposal program in other words the improvement of the social skills to the understudy sample. The findings are shown as follow: 1- 1-There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post test on a scale of social skills 2 - There are no statistically significant differences between the mean scores of the control group in the pre and post test on a scale of social skills. 3 - There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control in the post test at the scale of social skills. 2- 4 - There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and the follow-up test on a scale of social skills. On the bases of these results, the study ends by some recommendations and suggestions for a later future studies.-
dc.subjectالمهارات الاجتماعيةen_US
dc.subjectلأطفال التربية التحضيريةen_US
dc.titleفاعلية برنامج مقترح في الالعاب التربوية لتنمية المهارات الاجتماعية لدى أطفال المرحلة التحضيريةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lakouki-Hachmi.pdf33,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.