Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8461
Title: ملامح الفكر الصوتي في مقررات اللغة العربية في مرحلة التعليم الابتدائي
Authors: أبو بكر حسيني
ناعم, محمد هشام
Keywords: الفكر الصوتي
مقررات اللغة العربية
Issue Date: 2015
Abstract: تناولت هذه الدراسة ما أشرنا إليه بـ "ملامح الفكر الصوتي في منهاج اللغة العربية لمرحلة التعليم الابتدائي"، و بهدف الوصول إلى تحقيق هذه الغاية البحثية ارتأينا أن تتكون الخطة من ثلاثة فصول أولها فصل عام يفرضه هذا التخصص الذي يحدد مجال بحثنا أي التعليمية يتم خلاله تحليل الخطوط العريضة التي يقوم عليها المنهاج محاولين ربط ذلك بأي طرح صوتي يمكن الكشف عنه، وأتبعنا ذلك بفصلين متخصصان في علم الصوت اللغوي و لنواطئ عدة الأصواتيين في تأليفهم جاء الفصلان كالتالي القضايا الفونيتيكية والقضايا الفونولوجية، و لتحقيق الانسجام بين هذه الفصول الثلاثة حاولنا ربط النتائج المتوصل إليها في هذين الفصلين بما توصل إليه في الفصل الأول إلحاقا للفروع بأصولها. و الحقيقة أنه يمكن أن نصدر حكما أخيرا في هذه المرحلة المتقدمة من البحث في شأن الإجابة عن إشكالية بحثنا المطروحة سابقا لنقول: أن منهاج اللغة العربية لمرحلة التعليم الابتدائي ينطلق من طرح صوتي في تقرير مواده التعليمية خاصة في الطور الأول من التعليم الابتدائي حيث يبدأ الطفل تعاملاته الأولى مع أصوات اللغة، و يثبت هذه الحقيقة اعتماد الواضع تدريبات الثنائيات الصغرى التي تنطلق من تقابلات الأصوات المتشابهة وكذا اعتماد المقاطع الصوتية ...الخ وهذه النتيجة يمكن أن نعتبرها نتيجة محورية في هذا البحث كما تزدحم حولها مجموعة من النتائج الأخرى والتي تعزى إلى حقول معرفية مختلفة كعلم اللغة العام و علم النفس اللغوي ...الخ. كما أملى دافع الوفاء لهذا التخصص في منحاه التقويمي أن قمنا ببعض الاستدراكات العلمية و المنهجية و التي يعتقد البحث بمجانبة الواضع للصواب فيها، خاصة في مسألة النبر الصوتي ومسألة الوسائل اللغوية و غير لغوية وكذا مسألة التاء المربوطة التي نرجو أن تراجع من الهيئات القائمة على الكتاب المدرسي لتستدرك فيما هو آت من طبعاته.
This study what we have referred to as "features thought the voice in Arabic curriculum for primary education," and in order to reach this end, the research we decided that the plan consists of three chapters, the first chapter in imposed by this specialization, which determines the field of our search any education is through the analysis of outline underlying the curriculum, trying to connect it to any Thought voice can be detected, and we have adopted this term, with two specialize in the science of sound linguistic and to follow several Scientists acoustics in their synthesis came chapters as follows issues the phonetic and issues the phonological, and to achieve harmony between these three chapters we have tried to link the results obtained in these chapters, including reached in the first chapter Further branches of its origins. And the fact that it can issue a ruling Finally in this advanced stage of the research regarding the answer to the problem that raised previously to say that the Arabic curriculum for primary education stems from a phonetic approach in a report of its articles of education, especially in the first phase of primary education, where the child begins his dealings first with the sounds of language, and proves this fact adopt Author exercises minimal pairs , which starts from Comparisons sounds similar, as well as the adoption of syllable ... etc. this result can consider it as a result of the centrality of this research also crowded around a group of other results that are attributable to the fields of knowledge different like General Linguistics and Psychology of language ... etc As dictated defended the fulfillment of this specialty In his understanding of Osteopathic that we have some retractation scientific methodology, which is believed to search Move away Author to the right especially in the matter of accent voice and the question means linguistic and non-linguistic as well as the issue tā tethered which we hope that the decline of existing bodies on the textbook to change course as he was coming from editions.
Description: تعليمية اللغة العربية وتعليمها
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8461
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naim_mohamed_hicham.pdf3,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.