Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8567
Title: التحليل السيميائي في النقد الأدبي الجزائري الحديث
Authors: دحدي, عبد القادر
العيد جلولي
Keywords: التشاكل
الحیز
سیمیاء
البعد الإجرائي للتحلیل السیمیائي
عبد الملك مرتاض
الاتجاھات السیمیائیة
التحلیل السیمیائي
العلامة
المنھج السیمیائي
قراءة القراءة
مستویات التحلیل السیمیائي
Abdul Malik Mrtad
semiotics trends
semiotic analysis
Label
semiotic approach
procedural dimension of semiotic analysis
levels of semiotic analysis
space
Reading reading
Semiotics
Alchakl
Abdul Malik Mrtad
analyse sémiotique
approche sémiotique
sémiotique tendances
dimension procédurale
de l'analyse sémiotique
niveaux d'analyse sémiotique
l'espace
la lecture de lecture
Sémiotique
Alchakl
Issue Date: 3-May-2014
Series/Report no.: 2014;
Abstract: لقد استفاد النقد الأدبي من النظريات اللسانية الحديثة وأسسها، بما تتضمنه من مناهج متعددة، والتي لم تتجل معالمها بصفة واضحة لكونها منفذا يحدد بعض سمات النقد العربي المعاصر من جهة، ويكشف عن أهمية استخدام المعرفة العلمية في هذا الميدان بمزاياها وأخطارها المتعددة. لم تغفل حركة النقد في الجزائر على مسايرة هذا التطور الحاصل في تقديم الأعمال الأدبية من جهة والمساهمة في تقديم وابتكار الجديد من المصطلحات في هذا المجال، فظهرت عدة أقلام جادة كان لها الأثر الكبير في النهوض بالنقد الجزائري. ومن أجل الوقوف على أعمال بعض الباحثين توخينا الكشف عن بعض التجارب التي أسهمت في تقديم جديد للنقد المعاصر الجزائري، فوجدنا الدكتور (عبد المالك مرتاض) الذي يعد من المساهمين في هذا المجال، وخاصة في الدرس السيميائي،حيث تعد المساهمات مثالا للدراسات النقدية الحديثة والتي تميل إلى معالجة الظاهرة الأدبية وفق المنهج السيميائي ، حيث شكلت هذه الإسهامات أصواتا متميزة في الفكر النقدي وفي الثقافة العربية انطلاقا من خلفيات تاريخية ودينية ولغوية، وقاعدة معرفية متميزة. يحتل الدكتور عبد المالك مرتاض موقعا خاصا في جملة الحقول المعرفية على صعيد الدراسات الأدبية من مثل اللسانية والسيميائية والأسلوبية والانتربولوجية حيث أصدر ماينوف على ثلاثين كتابا على أسهاماته المتميزة في النشاط الثقافي العربي، إ  ن مرتاضا واحد من القلائل يزاوجون بين التأسيس والتحديث، بين النظري والمنهجي، بين المعرفي والجمالي، لذلك تبدو دراساته ذات طبيعة متغايرة لما هو سائد في الدراسات الأدبية حتى على المستوى اللغوي، فلغته خاصة، وجرأته عالية في الاشتقاق والإصلاح، وتمرده ظاهرة لكل مهتم، مما يجعل من كتاباته أقرب إلى الإشكالية، ليس على المستوى النحوي فحسب، بل كذلك على المستوى المعرفي والمنهجي والإجرائي أيضا. وعلى هذا الأساس كان هدفنا في دراسة أعمال الباحث (عبد المالك مرتاض) بوصفها ظاهرة أكثر جلاءا في النقد العربي المعاصر معتمدا على ما تفرضه هذه من مناهج مناسبة. .وبغية الإحاطة بالموضوع ارتأينا إقامة خطتنا على ثلاثة فصول اضاقة إلى مقدمة وتمهيد وخاتمة. حيث كان الفصل الأول نظريا تطرقت فيه إلى الأصول الفلسفية للسيمياء، ثم السيمياء القديمة عربيا وغربيا، معرجا على الاتجاهات السيميائية التواصلية والدلالية والثقافية، والأدبية شعرا وسردا، ثم تحدثت عن خصائص المنهج السيميائي، فالابعاد الاجرائية في التحليل، ولما كان الاهتمام بالاتجاه السيميائي مميزا مغاربيا ركزت على بعض الاقلام في هذا المجال فذكرت سعيد بن كراد، ومحمد مفتاح، وعبد الحميد بورايو، ورشيد بن مالك إضافة إلى باحثنا عبد المالك مرتاض. أما الفضل الثاني فخصصته للمنهج و المصطلح عند عبد المالك مرتاض، فذكرت بالبدايات التي افتتح بها الباحث مشروعه النقدي، ثم عرجت على المستويات التي يعتمدها في تحليلاته السيميائية والتي جاءت على النحو التالي: _ المستوى اللغوي. _ المستوى الحيزي. _ المستوى الزمني. _ المستوى الإيقاعي. _ المستوى التشاكلي. أما فيما يخص المصطلح عند الباحث عبد المالك مرتاض فتطرقت الى الجديد الذي خ  ص به بعض المصطلحات مثل: _ سمة. _ سيميائية. _ التشاكل. _ الحيز. _ الزمن الأدبي. _ قراءة القراءة. أما الفصل الثالث فكان شبه تطبيقي قسمته إلى ثلاثة مباحث واصفا ثلاثة أعمال إبداعية للدكتور عبد الملك مرتاض فضلت أن تكون مختلفة (شعر، سرد خطاب قرآني). ففي المبحث الأول (ألف ياء) تحليل مركب لقصيدة أين ليلاي لمحمد العيد استفتحته بقراءة في العنوان، وتناولت الحيز الشعري الذي تضمن الحيز التائه والممنوع، والمتحرك والقاصر والحالم، ثم تطرقت إلى الإيقاع التركيبي والداخلي والخارجي. أما المبحث الثاني الذي خصصه للسرد فجاء كمايلي: جمال بغداد(ألف ليلة وليلة)، حيث درست فيه الحيز، فكان الجغرافي، والشبيه بالجغرافي، والمائي والمتحرك، والتائه، والخرافي والعجيب والغريب، ثم انتقلت إلى الزمن فتحدثت عن التزامن، والتعاقب والمدة والتي بدورها تطرقت فيها إلى عدة مفاهيم منها الارتداد وغياب الدلالة الزمنية، وغموض الدلالة الزمنية، والزمن المفقود. أما البحث الثالث فخصصته للخطاب القرآني متمثلا في سورة الرحمان، حيث درست فيه الزمن القرآني ثم انتقلت إلى الحيز القرآني في الحيز الإلهي، والحيز الروحي والحيز الكوني، وفي الأخير انتقلت إلى الإيقاع فتطرقت إلى المصطلح والمفهوم وأخيرا خصائص البنية الإيقاعية في سورة الرحمان. ولا يسعنا في الأخير إلا أن تذ ّ كر بالصعوبات التي واجهتنا، واعترضت عملنا البحثي، والتي على رأسها، قلة المصادر والمرجع فحتى في زيارتنا إلى المعرض الدولي للكتاب وجدنا ندرة للكتاب النقدي مقارنة مع العناوين الأخرى في باقي الاختصاصات غير النقدية، أ  ما المكتبات الجامعية، فحتى وإن توفرت المصادر والمراجع فنسخها قليلة يحتم عليك الانتظار لأيام بل في بعض الأحيان أشهر حتى تتحصل عليها، بالإضافة إلى الصعوبات المنهجية وهي كيفية التعامل مع هذا الزخم المعرفي المتجدد من نظريات نقدية حديثة ومعاصرة، الأمر الذي يجعلنا نقع أحيانا في مآزق معرفية ومنهجية لكثرة الاختلافات الفكرية، وتعدد المرجعيات الفلسفية وتداخل المصطلحات الاسمية، حيث وجدنا أنفسنا في بعض الأوقات داخل زخم مصطلحي ومفاهيمي، لم يكن الخروج منه سهلا، لولا رقابة وتوجيه أستاذنا المشرف، الذي كان كلما جلست إليه إلا وزودني بدفعه من المعلومات تجعلني أتقدم في عملية البحث .Literary criticism of modern theories of linguistic and founded has benefited, including Provisions of multiple platforms, which had not been reflected landmarks as clear for being an outlet identifies some of the contemporary Arab Monetary attributes on the one hand, and reveals the importance of the use of scientific knowledge in this field advantages and multiple dangers. The movement of cash in Algeria did not ignore to keep pace with this evolution in the provision of literary works on the one hand and contribute to the provision of the new terms of innovation in this area, which showed several serious Pens have had a significant impact on the advancement of the Algerian currency. In order to stand on the work of some researchers Strictly disclosure of some of the experiences that contributed to the introduction of a new contemporary criticism of the Algerian, and found Dr. (Abdelmalek Mrtad) which is one of the biggest contributors in this area, especially in the lesson semiotic, where longer contributions example cash for studies of modern and tend to address the literary phenomenon, according to the new curriculum semiotic, where these contributions formed a distinct voices in critical thought in the Arab culture from historical, religious and linguistic backgrounds, and unique knowledge base. Occupies Dr. Abdelmalek Mrtad a special position among other fields of knowledge in terms of literary studies of such linguistic and semiotic and stylistic and Alanterbologih where Mainov issued a thirty books for their outstanding contributions to the Arab cultural activity, that Mrtadha one of the few Izawjohn between the establishment and modernization, between the theoretical and methodological, between cognitive and aesthetic, so his studies seem heterogeneous nature of what is prevalent in literary studies even on the level of language, especially Vlgth, high courage in the derivation and reform, and rebellion phenomenon for anyone interested, making his writings closer to the problem, not the grammar level, but also cognitive and systematic also procedural level. On this basis, our objective was to study the work of the researcher (Abdelmalek Mrtad) as a phenomenon more Gelaoua in contemporary Arab Monetary depending on the occasion of this imposed curriculum. In order to take the subject, we decided to establish our plan to Adaqh three chapters to the front of the boot and a conclusion. Where the first chapter theoretically touched it to the philosophical origins of Semiotics, then the old Alsemiae Arab and Western, Marja on trends semiotics communicative and semantic, cultural, and literary poetry and narrative, and then talked about the curriculum semiotic characteristics, procedural Valaavad in the analysis, and what was the interest in the direction of semiotic distinctive Maghreb focused Some writers in this field stated Saeed bin Krad, and Mohammed key, and Abdul Hamid Burajo, and Rashid bin Malik addition to Bagesna Abdelmalek Mrtad. The credit for the second Fajssth curriculum and the term when Abdelmalek Mrtad, Balbdayat stated that the researcher opened his cash, and then I stopped at the levels approved by the analysis of semiotics, which were as follows: _ The linguistic level. _ Spatial level. _ Temporal level. _ Rhythmic level. _ Alchakla level. With respect to the term when a researcher Abdelmalek Mrtad shared her thoughts on the new, which singled out by some of the terms such as: _ Feature. _ Semiotic. _ Alchakl. _ Space. _ Literary time. _ Read reading. The third chapter was applied semi-divided into three sections describing the three creative work of Dr. King Mrtad preferred to be different (poetry, Quranic speech) listed. In the first section (A-J) Where a complex analysis of the poem Alaa Mohammed Eid Astfathth read in the title, and dealt with the poetic space, which included space Drifter and forbidden, and mobile and minor and dreamer, then touched on the compositional rhythm and internal and external. The second section allotted narrative came as follows: Beauty Baghdad (One Thousand and One Nights), in which she studied space, geographical was, and like Paljgrave, and water and moving, and Drifter, and Al-Kharafi and strange and odd, then moved to the time talked about synchronization, succession and duration, which in turn touched where to several concepts, including Echo and the absence of significant time, and the ambiguity of temporal significance, and the time lost. The third research Fajssth speech Quranic represented in Surah Rahman, in which time the Quranic studied and then moved to the Quranic space in the divine realm, and space and spiritual space cosmic, and in the latter moved to the rhythm she dealt with the term and the concept finally rhythmic structure properties in Surah Rahman. We can not afford the latter, however, remember the difficulties that we faced, and objected to our research, and on her head, lack of resources and authority, even in our visit to the International Book Fair and found the scarcity of cash book compared with other titles in the rest of the terms of reference of non-cash, and university libraries, even though available Sources and references few Venschha requires you to wait for days, but sometimes months to is obtained by the addition to the methodological difficulties of how to deal with this momentum cognitive renewed modern and contemporary critical theories, which we sometimes fall into the pitfalls of knowledge and methodology of the large number of intellectual differences, and the multiplicity of authorities Philosophical and overlapping nominal terms, where we found ourselves at times within the momentum and conceptual terms, it was not easy to get out of it, not for the oversight and guidance of our teacher, supervisor, who was whenever I sat down to him and gave me only pay me information I offer in the search process.La critique littéraire des théories modernes de linguistique et fondée a bénéficié, y compris les dispositions de multiples plates-formes, qui ne avait pas été réfléchis des repères clairs pour être une prise identifie certains des monétaire arabe contemporaine attributs d'une part, et révèle l'importance de l'utilisation des connaissances scientifiques dans ce domaine avantages et de multiples dangers. Le mouvement de trésorerie en Algérie n'a pas fait abstraction de garder le rythme de cette évolution dans la fourniture d'oeuvres littéraires d'une part et de contribuer à la mise à disposition des nouveaux termes de l'innovation dans ce domaine, qui a montré plusieurs Stylos graves ont eu un impact significatif sur l'avancement de la monnaie algérienne. Afin de se démarquer sur les travaux de certains chercheurs Strictement divulgation de certaines des expériences qui ont contribué à l'introduction d'une nouvelle critique contemporaine de l'Algérie, et a trouvé le Dr (Abdelmalek Mrtad) qui est l'un des plus grands contributeurs dans ce domaine, en particulier dans la leçon sémiotique, où les contributions plus longues exemple de trésorerie pour les études de moderne et ont tendance à traiter le phénomène littéraire, selon le nouveau programme sémiotique, où ces contributions formé une voix distinctes dans la pensée critique dans la culture arabe de milieux historiques, religieuses et linguistiques, et la base de connaissances unique. Occupe Dr Abdelmalek Mrtad une position particulière parmi les autres domaines de la connaissance en termes d'études littéraires de tels linguistique et sémiotique et stylistique et Alanterbologih où Mainov de trente livres publiés dans des contributions remarquables dans l'activité culturelle arabe, ce Mrtadha l'un des rares Izawjohn entre l'établissement et la modernisation, entre le théorique et méthodologique, entre cognitif et esthétique, donc ses études semblent nature hétérogène de ce qui est répandue dans les études littéraires, même au niveau de la langue, en particulier Vlgth, grand courage dans la dérivation et la réforme, et le phénomène de la rébellion pour quiconque se intéresse, faisant ses écrits plus près au problème, pas le niveau de la grammaire, mais aussi niveau aussi procédurale cognitive et systématique. Afin de prendre le sujet, nous avons décidé d'établir notre plan de Adaqh trois chapitres à l'avant de la chaussure et une conclusion. Lorsque le premier chapitre, théoriquement, il a touché aux origines philosophiques de Sémiotique, alors l'ancienne Alsemiae arabe et occidentale, Marja sur les tendances Sémiotique de la poésie et du récit communicative et sémantique, culturel et littéraire, et a ensuite parlé du programme caractéristiques sémiotiques, Valaavad procédure dans l'analyse, et ce était l'intérêt dans le sens de Maghreb distinctive sémiotique axé Certains auteurs dans ce domaine déclaré Saeed bin Krad, et la clé Mohammed, et Abdul Hamid Burajo, et plus Rashid bin Malik Bagesna Abdelmalek Mrtad. Le crédit pour la deuxième curriculum Fajssth et le terme lorsque Abdelmalek Mrtad, Balbdayat a déclaré que le chercheur a ouvert son argent, puis je me suis arrêté aux niveaux approuvés par l'analyse de la sémiotique, qui étaient comme suit: _ Le niveau linguistique. _ Niveau spatial. _ Niveau temporel. _ Niveau rythmique. _ Alchakla niveau. En ce qui concerne le terme quand un chercheur Abdelmalek Mrtad a partagé ses ت réflexions sur la nouvelle, qui distingué par quelques-uns des termes tels que: _ Entité. _ Sémiotique. _ Alchakl. _ Espace. _ Temps littéraire. _ Lire la lecture. Le troisième chapitre a été appliqué semi-divisé en trois sections décrivant le travail créatif des trois Dr King Mrtad préféré être différent (la poésie, la parole coranique) cotée. Dans la première section (A-J) Si une analyse complexe du poème Alaa Mohammed Eid Astfathth lire dans le titre, et traité avec l'espace poétique, qui comprenait Drifter de l'espace et interdit, et mobile et mineur et rêveur, puis touché sur le rythme de composition et interne et externe. La deuxième section narrative alloué est venu comme suit: Beauté Bagdad (Les Mille et Une Nuits), dans lequel elle a étudié l'espace, géographique était, et comme Paljgrave, et de l'eau et le déplacement, et Drifter, et Al-Kharafi et étrange et bizarre, a ensuite déménagé à l'époque parlé sur la synchronisation, la succession et la durée, qui à son tour touché où plusieurs concepts, dont Echo et l'absence de beaucoup de temps, et l'ambiguïté de la signification temporelle, et le temps perdu. Le troisième discours recherche Fajssth coranique représenté dans la sourate Rahman, dans laquelle le Coran a étudié, puis transféré à l'espace coranique dans le royaume divin, et l'espace et spirituelle cosmique de l'espace, et dans ce dernier déplacé au rythme elle se est occupée avec le terme et les propriétés de la structure du concept finalement rythmiques dans la sourate Rahman
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة قسم اللغة والأدب
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8567
ISSN: saa
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dehidi_Abdelkader.pdf2,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.