Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8825
Title: علاقة تقدير الذات بالقلق الاجتماعي لدى طلبة سنة أولى انجليزية دراسة على عينة من طلبة سنة أولى انجليزية بجامعة قاصدي مرباح – ورقلة -
Authors: مزياني الوناس
العاتي, سعاد
Keywords: تقدير الذات
القلق الاجتماعي
Issue Date: 2015
Abstract: تهدف الدراسة الى البحث في العلاقة بين تقدير الذات والقلق الاجتماعي لدى طلبة سنة أولى انجليزية بجامعة قاصدي مرباح – ورقلة -، أستخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وتم اختيار عينة تكونت من (100) طالب يدرسون سنة أولى انجليزية تترواح أعمارهم من 19 -21 سنة . وقد كانت فرضيات الدراسة كالتالي : 1.توجد علاقة بين تقدير الذات والقلق الاجتماعي لدى طلبة سنة أولى انجليزية. 2.مستوى تقدير الذات لدى طلبة العينة مرتفع. 3. توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى تقدير الذات لدى طلبة العينة تعزى الى متغير الجنس. 4. توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى تقدير الذات لدى طلبة العينة تعزى الى نمط الاقامة. 5. مستوى القلق الاجتماعي لدى طلبة العينة منخفض. 6.توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى القلق الاجتماعي لدى طلبة العينة تعزى الى متغير الجنس. 7.توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى القلق الاجتماعي لدى طلبة العينة تعزى الى متغير نمط الاقامة. وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج المهمة، وهي كالتالي : 1.توجد علاقة ارتباطية سالبة بين تقدير الذات والقلق الاجتماعي لدى طلبة سنة أولى انجليزية. 2.مستوى تقدير الذات لدى طلبة العينة مرتفع. 3.لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى تقدير الذات لدى طلبة العينة تعزى الى متغير الجنس. 4.توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى تقدير الذات لدى طلبة العينة تعزى الى متغير نمط الاقامة داخلي / خارجي. 5.مستوى القلق الاجتماعي لدى طلبة العينة منخفض. 6. توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى القلق الاجتماعي لدى طلبة العينة تعزى الى متغير الجنس. 7.لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى القلق الاجتماعي لدى طلبة العينة تعزى الى متغير نمط الاقامة داخلي /خارجي. وقد تم مناقشة وتفسير نتائج الدراسة حسب ما ذكر في الجانب والنظري وبعض الدراسات السابقة
This study tries to investigate the relationship between self esteem and social anxiety among first level students of English section in university of Kasdi-Merbeh Ouargla, applied the descriptive correlation method, applied in selecting a sample of (100) student study first level English, there age between 19-21 years old. The hypothesis of study is: 1.there is a correlation between self-esteem and social anxiety among first level students of english. 2.the student's self-esteem is high. 3.there is a statistical significant difference in self-esteem according to sex. 4.there is a statistical significant difference in self-esteem according to residence internal / external. 5.the student's social anxiety is low. 6.there is a statistical significant difference in social anxiety according to sex. 7.there is a statistical significant difference in social anxiety according to residence internal / external. The results of study are as follows: 1.there is negative significant correlation coefficient between self-esteem and social anxiety among first level students of English. 2.the student's self-esteem is statistically high . 3.there is no a statistical significant difference in self- esteem according to sex . 4.there is a statistical significant difference in self-esteem according to residence in favor of external students. 5.the student's social anxiety is low. 6. There is a statistical significant difference in social anxiety according to sex in favor of female. 7. There is no statistical significant difference in social anxiety according to residence. The results of study are discussing and explain according to the theoretic domain and some of previous studies.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8825
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elati_Souad.pdf12,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.