Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8981
Title: الصلابة النفسية و علاقـــــتها بالتحصيل الدراسي لدى عينة من طلبة التعليم الثانوي دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة تقرت
Authors: الشايب محمد الساسي
بوخالفة, سليمة
Issue Date: 2015
Abstract: تدخل الدراسة الحالية في إطار منحى علم النفس الايجابي و تستهدف خاصية تمثل مكمن من مكامن القوة و الصمود في الشخصية الإنسانية و هي الصلابة النفسية كما تتصل بمفهوم تربوي هام ومتشعب و هو التحصيل الدراسي، لذا تسعى الدراسة الحالية إلى فحص العلاقة بين الصلابة النفسية من خلال(الأبعاد, الدرجة الكلية) و التحصيل الدراسي لدى عينة مكونة من342 طالبا و طالبة متمدرسين ببعض ثانويات مدينة تقرت و معرفة وجود الفروق بينهم تبعا لمتغيرات الجنس و المستوى الدراسي و الشعبة و الإعادة و قد تم استخدام مقياس الصلابة النفسية من تصميم الباحثة و الاستعانة بمعاملات الارتباط و اختبار(ت) لدلالة الفروق بين المتوسطات ,و تحليل التباين الأحادي لاختبار الفرضيات . و قد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:  توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الصلابة النفسية و (الأبعاد و الدرجة الكلية) و التحصيل الدراسي.  لا توجد فروق بين الطلبة في مستوى الصلابة النفسية تعزى لمتغير الجنس.  لا توجد فروق بين الطلبة في مستوى الصلابة النفسية تعزى لمتغير المستوى الدراسي.  لا توجد فروق بين التلاميذ في مستوى الصلابة النفسية تعزى لمتغير الشعبة الدراسية  لا توجد فروق بين التلاميذ في مستوى الصلابة النفسية تعزى لمتغير الإعادة.
The intervention of the current study in the context of turn positive psychology and targeting property represents a reservoir of strengths and column in the human personality is a psychological hardiness as related with an important and complex concept which is academic achievement So seek the current study to examine the relationship between psychological hardiness ( dimensions , otal score ) and academic achievement among a sample of 342 male and female students some high schools city Touggourt and knowledge of the existence of differences between them depending on the variables of gender and level of academic and Division and Replay has been used measure of hardiness designed by the researcher and the use of correlation and test (t) the significance of differences between the averages , and one way anova to test the hypotheses study found the following results: *There is a statistically significant relationship between psychological hardiness (dimensions and total score) academic achievement *There are no differences between students due to the variable sex *There are no differences between students due to the variable level *There are no differences between students due to the variable division courses *There are no differences between students due to the variable returns
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8981
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
salima_boukhlfa.pdf17,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.