Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9066
Title: أثر الإعلان عن سياسة توزيع الأرباح على أسعار الأسهم المدرجة في سوق دبي المالي دراسة حدثية خلال سنة 2011
Authors: عبد الوهاب دادن
مزوزي, خيرة
Keywords: محتوى إعلامي
سياسة توزيع الأرباح
أسعار الأسهم
عائد غير عادي
سوق دبي المالي
Dubai Financial Market
media content
dividend announcement policy,
stock prices
abnormal return
Issue Date: 2015
Abstract: تهدفهذهالدراسةالى قياس تأثير الإعلان عن توزيعات الأرباح على أسعار الأسهم المدرجة في سوق دبي المالي كحدث يتم من خلاله إرسال إشارات حول وضعية المؤسسة ومعالجة آفاقها المستقبلية الأمر الذي سيؤديالىتغييرأسعارأسهمها.ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة منهجية دراسة الحدث والتي تطلق على الدراسات التطبيقية في البحث عن العلاقة بين أسعار الأوراق المالية والأحداث المالية، تم تحديد نافدة الحدث تشمل فترة خمسة أيام قبل الإعلان عن توزيعات الأرباح وخمسة أيام بعد الإعلان. اقتصرت عينة الدراسة على ثمانية مؤسسات من بين 22 مؤسسة قامت بتوزيع أرباحها خلال سنة 2011. خلصت النتائج الى ضعف حجم متوسط العائد غير العادي للفترات بعد الإعلانبمستويات دلالة غير مقبولة إحصائيا وهذا يدّل على أن السوق غير قادر على إمتصاص المعلومات الجديدة. تشير النتائج في مجملها الى عدم وجود تأثير للإعلان عن توزيعات الأرباح على أسعار أسهم المؤسسات المدرجة بسوق دبي المالي.وبالتالي إستخدام حدث الإعلان عن التوزيعات كإشارة للتأثير على الأسعار غير محقق بهذه الدراسة.
The aim of this study is to measure the impact of the announcement of the dividend policy on the share prices for the listed companies in Dubai Financial Market as an event which sends signals on the status of the company and its future prospects, hence leading to change their stock prices. In order to achieve this objective, the event study methodology has been used as we are dealing with an applied study which is looking for the relationship between stock prices and financial events. We took five day before and after the event for a limited sample of 22 companies announce dividends during 2011. The results reveal that the size of the abnormal average return for the periods after the announcement was to small and statistically insignificant. This indicates that the market is unable to absorb new information. Furthermore, the resultsshows the non-existence of the impact of the dividend announcement on the shares prices of the listed companies in Dubai stock exchange market. Thus, in this study the dividend announcementas a signal to influence the share prices are not achieved.
Description: جامعـــــــــة قاصـــــــدي مربــــــــــــــاح – ورقلــــــــة كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير قســـــــــــــم العلــــــــــــــوم التجاريــــــــــــــــــة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9066
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mazozi_khaira.pdf2,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.